Langkau ke kandungan utama

Kurma Telur Ubi Kentang

Bila dah jemu dengan sajian ikan dan sajian daging, apa kata kita beralih pula kepada masakan telur. Telur ini merupakan stok tetap di rumah Kak Noor. Tahu ajelah anak-anak ni, walaupun kita dah masak lauk lain, tetapi mereka tetap nak goreng telur juga. Kebiasaannya telur ini digunakan untuk rencah nasi goreng, benjo, telur 1/2 masak, telur mata kerbau, telur dadar dan macam-macam lagi. 


Kita pernah masak kurma ayam dan kurma daging dan masakan ini telah `well known' di kalangan kita. Tetapi kali ini Kak Noor nak ajar masak kurma telur pula. Keenakannya lebih kurang sama dengan masakan kurma ayam dan kurma daging.


Telur yang siap direbus dan dikopek kulitnya

Bahan-bahannya:
10 biji telur ayam direbus dan dikupas kulit
1 cawan santan pekat
1 biji tomato biji dipotong kiub
3 biji kentang dibelah dua atau empat (ikut saiz ubi kentang)
2 – 3 biji cili hijau
1 biji tomato biji (dibelah empat untuk hiasan)
1 biji bawang besar dibelah empat
2 asam keping
Garam/gula/serbuk perasa


Bahan-bahan B (untuk menumis):
Minyak untuk menumis
1 biji bawang besar dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
2 inci halia dihiris
3 biji buah pelaga
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 tangkai daun kari


Bahan-bahan C (dikisar untuk pes rempah):
4 sudu besar rempah kurma
(Kak Noor guna rempah ayam dan daging Agro Mas)
1 inci halia
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar

Cara-cara memasak:
1. Rebus telur ayam dan kemudian kupas kulitnya.
2.Panaskan periuk dan masukan minyak. Bila minyak mulai panas masukkan bahan-bahan B. Masak sehingga keluarkan bau harum dan bawang mulai tukar kuning keemasan. Jangan hanguskan.
3. Selepas itu masukkan bahan-bahan C dan kacau. Tutup masakan dengan tudung periuk dan masak sehingga terbit minyak.
4. Kemudian masukkan buah tomato yang telah dipotong kiub tadi dan masak sehingga ia sebati dengan rempah.
5. Selepas itu masukkan telur rebus dan kacau gaul rata dengan rempah diikuti dengan santan pekat. Sekiranya kuah agak pekat, dan ingin kuah yang lebih, boleh tambah air. Perasakan dengan garam, gula, asam keping dan serbuk perasa (opsyen).
4. Seterusnya masukkan ubi kentang dan lobak merah. Masak sehingga empuk
5. Selepas masak, rasa kemasinan dan tambah garam jika perlu. Akhir sekali masukkan potongan buah tomato, potongan bawang besar, dan cili hijau. Kacau rata dan masak seketika lebih kurang 2 minit.
6. Tutup api dan tutup masakan dengan tudung periuk.

Ulasan

Unknown berkata…
wahhh...bertambah lah koleksi resepi masakan telur ku..
tak pernah terfikir nak buat kurma telur padahal anak kita suka masak kurma...
izinkan kita copy resepi ni yer...
Terima kasih kerana singgah kat blog Kak Noor. Resepi telur kurma ni dah lama; sejak dari kecil lagi. Kat Utara dah biasa masakan ini. Copy aje le resepi tu, tapi dengan syarat cuba masak. Nanti bagi tahu sedap tak?!
Unknown berkata…
ala..belum berkesempatan nak masak kurma telur lah kak noor...hehe
nanti kalau kita dah masak..kita bagi tau. siap tayang kat blog kita lagi nanti...hehe
Tanpa Nama berkata…
Salamualaikum wbt kak Noor saya Sarah mix dgn English, Melayu n Arab n Red Indian.. Ha sempoi dak? Ni first time nak try resipi ni.. I shall tell you how it taste like ya thank you kak noor... <3
Tanpa Nama berkata…
Mama cakap sedap sgt! Tunggu Tunang lak kata apa Thank You Byk2 Kak...:)
Tanpa Nama berkata…
Saya br nak try pesen k.nor lak..sll dok buat xboh tomato ptg kiub pun...k.nor xmsam ka dah pakai tomato pastu guna asam keping...sj tnya...sbb nak buat ni
Kak Noor berkata…
Kalau ikutkan resepi ini, walaupun diletakkan tomato dan juga asam keping, kuahnya masih tak masam; cukup rasa seadanya.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.