Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

18 November 2011

Kari Pisang Muda Dengan Ikan Kering Masin

Semalam waktu pulang dari kerja semalam, sempat singgah di JJ AU Setiawangsa. Masa jengok kat bahagian sayuran, ternampaklah pisang muda yang segar bugar. Tertulis kat label tu pisang kapas. Terlintas di fikiran esok nak masak kari pisang muda campur ikan kering. Kari pisang muda ini hanya sekali sekala sahaja Kak Noor masak sebab bukan favourite semua ahli keluarga. Hanya suami dan Kak Noor sahaja suka. Orang-orang lama kan! Anak-anak sekarang tak berapa suka makan masakan macam ni. Dia orang siap tanya lagi, nak masa apa ni ibu? Pertama kali yang terlintas di fikiran mereka bila melihat pisang yang sudah disiat ialah pengat pisang ataupun orang Utara kata serawa pisang.

Menurut suami Kak Noor, kalau dapat pisang bakar lagi sedap buat kari. Dia lebih tahu sebab dia membesar di kawasan rumah kampung yang dikelilingi oleh berbagai jenis pokok pisang. Tapi di Kuala Lumpur ni susah nak dapat pisang bakar. So... bagi resepi ini Kak Noor guna pisang kapas aje... Sedap jugak!
Bahan-bahannya:
350 gm isi ikan masin (direndam seketika)
Sesikat pisang muda (siat kulit dan potong serong)
Minyak secukupnya untuk menumis
2 cawan santan (campuran 1 cawan pati santan + 1 cawan air)
¾ cawan air asam jawa
Garam/serbuk perasa/gula secukup rasa


Pisang muda (pisang kapas) yang telah disiat kulit dan dipotong serong 


Ikan kering masin

Bahan-bahan B (dikisar untuk dijadikan pes):
4 sudu besar serbuk rempah ikan
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Air secukupnya

Bahan-bahan C (untuk tumis):
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu besar halba campur
2 tangkai daun kari

Penyediaannya:
1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan-bahan C sehingga naik bau dan bawang besar kekuningan.
2. Masukkan bahan-bahan B yang telah dikisar. Kacau sebati dan tudung periuk. Masak sehingga rempah naik bau dan terbit minyak.
3. Kemudian masukkan air asam jawa dan biarkan ia mendidih seketika.
4. Masukkan pisang dan sedikit air, tunggu sehingga sedikit empuk dan masukkan ikan masin.
5. Kacau rata, tunggu sehingga ikan masin masak dan masukkan santan.
6. Perisakan dengan serbuk perasa, garam, dan gula. Tunggu sehingga mendidih dan tutup api. Siap untuk dihidangkan.

Catat Ulasan

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang