Langkau ke kandungan utama

Kari Masak Merah Daging Cincang (Utara)

Kalau nak buat kari daging, Kak Noor lebih suka beli daging cincang sebab ada isi dan lemak tetel. Kuahnya pula mestilah pekat dan dicampur dengan ubi kentang.  Ubi kentang pula dipotong besar; satu biji dibelah dua saja.  Ada juga orang masak tak buang kulit ubi kentang.  Rasanya lebih sedap dan lebih berkhasiat.  Tapi kenalah rajin bersihkan kulit ubi kentang itu dahulu.   

Kari ini adalah resepi orang Utara kerana sejak dahulu lagi resepi inilah yang dimasak oleh bonda Kak Noor. Memanglah banyak bahan-bahan yang digunakan, tetapi hasilnya amat berbaloi.   Tapi resepi ini Kak Noor namakan Kari Masak Merah Daging Cincang sempena mengambil nama serbuk kari yang Kak Noor gunakan iaitu Serbuk Kari Masak Merah Cap O.  Rempah ini memang sedap kalau digunakan untuk masakan kari daging atau kari ayam.  Kuahnya agak merah sedikit jika dibandingkan dengan rempah kari biasa yang agak kekuningan.

Kalau nak tahu sedap ke tidak kari daging ini, jam 11.30 malam anak-anak dan hubby Kak Noor boleh makan nasi lagi bila terbau kari ini.   Kak Noor ingat nak masak siap-siap sebelah malam dan keesokan paginya cuma panaskan sahaja untuk hidangan tengah hari.  Tak payahlah Kak Noor bergegas pada waktu pagi untuk memasak sebelum pergi kerja.  Anak-anak Kak Noor pun pandai, kalau masakan tak kena selera mereka, sentuh nasi pun tak nak.  


Bahan-bahannya:
1 kilo daging cincang
200 ml santan pekat
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
1 biji bawang besar - dipotong 4
1 biji buah tomato - dipotong 4
3 keping asam gelugor (asam keping)
Gula / garam / perasa
Air secukupnya
Minyak secukupnya untuk menumis

Bahan-bahan A: Untuk pes rempah (disatu dan diblender):
45 gram serbuk kari masak merah Cap O
1/2 sudu besar jintan manis
Serbuk Kari Masak Merah Cap O
1/2 sudu besar jintan putih
1 biji bawang besar dibelah empat - supaya mudah dikisar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
Air secukupnya untuk mengisar


Bahan-bahan B: Untuk tumis
1 biji bawang besar - dihiris halujs
3 ulas bawang putih - dihiris halus
2 inci halia - dihiris halus
3 tangkai daun kari - dibuang tangkainya
1 inci kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

Penyediaannya:
  1. Daging dicuci bersih dan ditoskan. Satukan daging dengan bahan-bahan A yang telah dikisar bersama 2 sudu besar gula.  Perapkan sekurang-kurangnya 1 jam supaya pes rempah menyerap dalam daging.
  2. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan-bahan B sehingga bawang kekuningan dan terbit bau.
  3. Masukkan daging yang telah diperap tadi di dalamperiuk dan kacau sehingga sebati.  Masukkan lagi 2 cawan air di dalam periuk.  Tutup periuk dan masak sehingga daging empuk.  Sekiranya air telah kering dan daging masih tidak empuk, tambahkan air dan masak lagi sehingga daging empuk.
  4. Setelah daging empuk, masukkan ubi kentang.  Kacau rata dan biarkan ubi kentang 1/2 masak.
  5. Kemudian baru dimasukkan santan pekat bersama 1/2 cawan air.
  6. Campurkan garam, perasa (jika suka), dan asam keping.  Kacau rata.
  7. Biarkan masakan ini di atas api sederhana sehingga mendidih dan ubi empuk. 
  8. Akhir sekali masukkan bawang besar yang dipotong 4, cili merah, cili hijau, buah tomato. 
  9. Sedia untuk dihidangkan.



Ulasan

liza berkata…
salam kak noor...kalau dh pkl 11.30 depa blh mkn nasi lg, mmg kompem sedap la kari ni...
Liza, bukan nak puji. Tetapi mungkin disebabkan guna serbuk kari masak merah tu kot... Kalau cicah ngan roti benggali lagi sedap.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.