Langkau ke kandungan utama

Kari Ketam Bernanas (Masakan Utara)

Sejak kelmarin lagi puas Kak Noor memikirkan apakah masakan yang perlu dihidangkan untuk keluarga di hujung minggu. Mestilah sesuatu yang istimewa sedikit daripada hari-hari biasa dan boleh membangkitkan selera. Hidangan ayam, daging, dan ikan dah selalu sangat.

Semalam sewaktu pulang dari kerja, Kak Noor dan hubby singgah di pasar malam Jelatek yang terletak berdekatan dengan LRT Jelatek. Nak jengok-jengok apa yang berkenan di hati dan patut dibeli. Orang kata kalau nak beli lauk yang fresh, beli di pasar malam walaupun harganya lebih mahal daripada pasar raya atau pasar

Setelah dua tiga kali berlegar-legar, ternampaklah ketam fresh. Harganya RM20.00 1 kg, standard price. Sebab itulah tak boleh selalu masak ketam. Kalau setakat masak dua tiga ekor, memang `lekat di celah gigi’. Tambahan pula kalau ada anak yang ramai; tak boleh kurang daripada 10 ekor ketam. Biar mereka puas menikmatinya.

Ketam kebiasaannya dimasak gulai lemak, masak sambal, dimasak masam manis. Jarang sekali di sebelah dimasak kari. Tetapi di sebelah Utara, ketam kebiasaannya dimasak kari dengan nanas manis. Tujuannya ialah supaya kuah ketam akan terasa manis dan menambahkan aroma masakan kari ketam ni. Memang amat menyelerakan. Anak Kak Noor yang kecil pun kata `sedap dan wanginya ibu…. masak apa ni? Tak sabar Cheela nak makan’.. Lagi satu rahsianya, kalau ketam telah habis, jangan dibuang kuahnya. Boleh dicicah dengan roti benggali atau roti sandwich, atau merendam biskut cream crackers dalam kuahnya.  

So untuk sajian tengah hari ini, Kak Noor nak kongsi masakan Utara, kari ketam nanas `tumis darat’. Tumis darat ini bermakna tumis di atas. Kari ketam bernanas ini Kak Noor hidangkan bersama dengan sambal tauhu. Dah cukup menu untuk makan tengah hari ini.




Bahan-bahannya:
10 ekor ketam saiz sederhana
3 biji cili hijau
1 biji tomato saiz besar - dibelah 4
½ biji nanas – dipotong kepingan serong.
200 ml santan pekat dicampur dengan 1 cawan air
Gula dan garam secukupnya.


Bahan A: Pes kari (dikisar menggunakan blender basah):
2 paket rempah kari udang/ketam (paket kecil)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
Air secukupnya untuk mengisar bahan-bahan di atas.


Bahan untuk tumis darat
Bahan B: Untuk tumis atas
1 biji bawang besar dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
2 inci halia dihiris
2 tangkai daun kari
1 sudu besar jintan manis


Penyediaannya:
Ketam disiang dan dibersihkan. Kalau ketam besar, dibelah dua.

Masukkan ketam bersama dengan bahan-bahan A di dalam periuk. Tambahkan 2 cawan air. Masak sehingga kuah mendidih.

Kemudian masukkan santan dan kacau rata. Kacau selalu supaya santan tidak pecah.

Akhir sekali masukkan ketam dan nanas. Perasakan dengan gula dan garam. Masak sehingga mendidih dan letakkan cili hidup dan tomato biji.

Tutup api dan ketepikan periuk kari.

Dalam kuali yang lain, panaskan minyak. Tumis bahan-bahan B sehingga kekuningan, kemudian dicurahkan di dalam periuk tadi. Tutup periuk supaya aromanya tidak keluar.
Sebelum menghidang, kacau rata kari dengan bahan tumisan tadi.
Ketam dan pes kari disatukan dalam periuk
Bahan-bahan tumisan untuk `tumis darat'
Bahan-bahan tumisan yang dicurahkan ke dalam periuk kari ketam
Kuahnya, boleh dicicah dengan roti benggali dan biskut cream crackers.  Sedap.....

Dihidangkan bersama sambal tauhu 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.