Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

28 April 2012

AYAM MASAK MADU MAMAK

Hai... lega rasanya bila cuti.  Tak payahlah bergegas pagi-pagi lagi untuk menyiapkan semuanya.  Anak-anak pun x sekolah. Bolehlah ambil sweet time untuk membereskan kerja-kerja rumah dan yang paling utama ialah menyediakan hidangan istimewa untuk keluarga.  



Kebiasaannya bila cuti hujung minggu, Kak Noor dan hubby akan ke pasar basah NSK untuk membeli lauk-pauk dan sayur-sayur untuk stok seminggu.  Maklumlah dua-dua kerja, bila lagi nak ke pasar. Setakat barangan kering, bolehlah singgah di pasar raya semasa perjalanan pulang dari kerja untuk membelinya.  Tetapi... hari ini x dapat pergi sebab hubby kerja; bertugas 24 jam disebabkan Perhimpunan Bersih.  So... semalam dia dah beli ayam siap-siap.  Semata-mata ayam ok!  Yang lain-lain tu, fikir-fikirlah sendiri, guna kreativiti sendiri. 



Pening juga kepala Kak Noor memikirkan nak masak apa dengan ayam ni. Dah jemu dengan masakan kari, sambal, dan gulai.   So...apa kata kita beralih pula kepada ayam masak madu, stail mamak Penang. Bukan Kak Noor tak pernah hidangkan masakan ayam masa madu kepada keluarga, pernah.... tetapi bagi resepi kali ini bahan-bahan yang digunakan adalah agak berlainan.  Inilah yang membuat Kak Noor teruja untuk mencuba resepi ini untuk santapan keluarga.  


Resepi Ayam Masak Madu Mamak Penang yang hendak Kak Noor kongsikan kali ini istimewa sedikit sebab selain menggunakan madu ia juga menggunakan kurma untuk memaniskan kuahnya.   Masakan ini ialah citarasa mamak Penang.  Ambil resepi inipun kat blog Mamak Haji; yang begitu popular dengan masakan mamak Penang. 


First time masak hidangan ini, memang sedap dan menepati citarasa keluarga yang memang sukakan masakan Penang (orang Penanglah katakan.... lidah memang tak pernah tipu). Memang patut diberi pujian kepada Mamak Haji yang sudi berkongsi resepi yang tidak ternilai harganya.  Rasanya macam kita makan kat restoran yang menjual nasi kandar.  Terasa pedas dan manisnya.  


Kak Noor hanya masak nasi putih sahaja untuk dimakan dengan ayam masak madu ini.  Letak daun pandan supaya nasi berbau wangi.  Lepas tu goreng papadom.  Kak Noor  rasa kalau kita hidangankan dengan nasi tomato ataupun nasi beriani pun sedap.  Hidangkan juga dengan acar sayur atau acar buah.  Hmm... tak tahulah nak cakap.  Kalau dah rasa sendiri rasa, baru tahu...


Resepi ini Kak Noor salin daripada blog Mamak Haji.  Semua bahan yang disarankan oleh mamak haji Kak Noor ikut.  Sedikitpun x tinggalkan. Bukan apa, Kak Noor nak dapatkan citarasa sebenar resepi ini.  



Bahan-Bahan:
1 Ekor ayam 1.6kg – 1.8kg di potong 10. Bersihkan dan sedia untuk goreng.
250 gm buah kurma (buang bijinya dan kisar dengan sedikit air).
100gm buah kismis
50gm buah jagus
2 sudu besar gula pasir
1 sudu besar serbuk cili
1 susu besar jintan putih
1 sudu besar jintan manis
1/2 sudu kecil serbuk kayu manis. (Tumbukan kayu manis dan kisar kering) - Kak Noor gunakan serbuk kayu manis yang siap dalam paket (boleh dibeli di pasar raya Carrefour)
Buah pelaga 5-7 biji, Cengkih 5, Bunga lawang 5.
Daun pandan satu helai (potong dalam 2-3 inchi)
Kisaran halia (2in.) + Bawang besar 2 biji + bawang putih 5-7 ulas)
Bawang goreng dan daun pudina untuk taburkan diatas hidangan.
Hirisan bawang besar -  1 biji (besar).
Minyak masak dan garam untuk secukup rasa.

Penyediaannya:

1. Bersihkan ketulan ayam, masukan kunyit dan garam (sedikit) dan goreng. Gorengan tidak perlu garing atau terlalu lama cukup kadar masak 3/4 sahaja. Asingkan..

2. Panaskan kuali dam masukkan minyak tiga sudu besar. Gorengkan biji jagus dan kismis dalam api yang sederhana. Jangan hanguskan gorengan ini. Asingkan gorengan ini.

3. Tambahkan satu sudu besar minyak dan masukkan buah pelaga, cengkih dan bunga lawang. Apabila telah keluarkan bau yang harum, masukkan hirisan bawang dan daun pandan. Apabila hirisan bawang mengeluarkan bau yang harum,  masukkan pula bahan kisaran bawang+halia + bawang putih.

4. Apabila gorengan ini mengeluarkan haruman, masukan serbuk cili, serbuk jintan putih dan jintan manis, dan serbuk kayu manis. Kacau rata campuran ini.  Apabila campuran ini keluarkan sekali lagi bau yang harum, masukan kisaran buah kurma dan gula pasir. Biarkan campuran ini masak seketika dan perlu tentukan likatan (kepekatan)  yang diperlukan. Sekiranya terlalu likat (pekat),  bolehlah campurkan sedikit air. Kuah ini perlu mendidih sekiranya air dimasukan. Masukan garam yang sederhana.

5. Masukkan ayam yang telah sedia digoreng.  Kacau serata supaya kuah berempah ini dapat serap ke dalam isi ayam. Kecilkan api dapur dan masukan buah ganjus dan kismis yang telah goreng. Kacau serata.

6. Keluarkan daripada kuali dan hidangkan.Curahkan sedikit madu ke atas hidangan ayam.Taburkan bawang goreng (tersedia) dan daun pudina di atas hidangan tersebut (boleh juga di hiaskan dgn cili merah).
Catat Ulasan

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang