Langkau ke kandungan utama

MENJAMU SELERA DI FISKIE STEAKHOUSE, TAMAN KERAMAT AU2


Hari ini N3 Kak Noor berubah haluan sedikit. Tiada pos mengenai resepi masakan, tetapi masih  berkait rapat dengan makanan. Hari ini nak kongsi maklumat mengenai tempat makan yang Kak Noor dan Hasben kunjungi semalam.  Jom jalan-jalan cari makan dengan Kak Noor.  

Semalam sepulangnya dari kerja, hasben ajak singgah makan. Dalam seminggu tu, mesti sekali atau dua kali Kak Noor dan Hasben akan singgah makan di kedai dulu sebelum pulang ke rumah. Di sinilah `privacy' kami di mana kami akan bercerita mengenai hal-hal `sensasi’.


Mercu tanda Fiske Steakhouse, bergemerlapan dengan lampu

Semalam singgah di Fiskie Steakhouse. Tukar selera pulak. Selalunya kami singgah di Kedai Langgak Bihun Sup Utara, yang terletak di Taman Keramat AU2.  Di sini Encik Hasben gemar makan koayteow goreng kerang dan bihun sup. Kak Noor pula suka order laksa.  Perihal Kedai Langgak  Bihun Sup Utara ini akan Kak Noor ceritakan di episod akan datang.  Tunggu.... Sekarang ini Kak Noor nak cerita pasal Fiskie Steakhouse dulu.

Sebenarnya Fiskie Steakhouse telah lama beroperasi di Taman Keramat AU2. Kak Noor sedia tahu kewujudannya, cuma tak pernah menjejakkan kaki untuk makan di sini walaupun  Kak Noor tinggal berdekatan dengan kedai ini. Setiap kali bila lalu di sini, hanya tengok ajelah…. Apa yang menariknya tentang kedai ini ialah ia dihiasi dengan lampu yang bergemerlapan dan nampak eksklusif sekali pada waktu malam. Kedai makan ini selalunya dipenuhi oleh pelanggan pada waktu malam, di mana ia beroperasi dari jam 6.00 petang sehingga 12.00 malam.  Pernah juga berkata dalam hati ini, satu hari nanti, nak juga aku masuk ke kedai ini dan menikmati menu yang dihidangkan.

So… semalam ini hasrat itu dimakbulkan. Pada mulanya nak lepak kat tempat selalu,  tetapi Kak Noor kata kat hasben, dah jemulah…. jom kita cari kedai lain. Tup-tup hasben bawa ke Fiskie Steakhouse ni. Macam couple nak pergi dinner pulaklah rasanya. Masa sampai tu dah nak dekat jam 6.50 petang. Tak berapa ramai sangat pengunjung masa ni.  Mungkin selepas Maghrib baru ramai orang. Terasa teruja  masuk ke restoran ini di mana cahaya samar-samar dari lampu neon membangkitkan suasana romantika. 


Namapun Fiskie Steakhouse. Of course menu yang dihidangkan adalah Western Menu. Menu yang ditawarkan di Fiskie Steakhouse adalah lebih kurang sama dengan menu yang terdapat di kedai-kedai yang seangkatan dengannya. Harganya pula berpatutan, tidaklah seperti sangkaan Kak Noor sebelum memasuki kedai ini.  Layanannya pula pantas, tak sampai 15 minit makanan dan minuman dah sampai. Restoran ini terletak di Medan Selera, Taman Keramat AU2, Kuala Lumpur.  Landmark restoran ini ialah ia terletak bertentangan dengan kilang Pernec dan Kilang Sapura.  

Seterusnya penceritaan melalui gambar pula.  Tengok ye gambar-gambar yang Kak Noor sempat snap semalam.  Malu pun ada bila nak snap gambar malam-malam begini. Pelanggan memerhati....  Tapi tak apelah buat don't know aje. Nanti kalau cerita tak ada gambar, tak best jugak.





 Ini restorannya.  Di dalam dan di luar kedai penuh dengan lampu.   Tudung meja pula warna merah.  Gabungan cahaya lampu dan warna merah membangkitkan suasana yang ceria di dalam restoran.




Antara menu-menu yang disajikan....


Asam Pedas Melaka


Soup Menu

Fusion Menu


Chicken Menu

Spaghetti

Ini pula adalah pilihan menu yang Kak Noor dan Hasben order...





Sehati sejiwa.  Kak Noor dan Hasben order menu yang sama iaitu Menu Breaded Chicken Chop (Deep Fried).  Kalau tak silap Kak Noor harganya cuma RM11.90 sepinggan.  




Ini pula menu sampingan.  Mushroom soup, dimakan bersama garlic bread.  Roti dah habis `ngap' dulu....




Ini pula my favourite drink.  Kat mana-mana mesti nak order air epal dengan asam boi.  Satu gelas giant ni harganya RM5.00.  Rasanya boleh syer dua orang.  Encik Hasben pula order air tembikai.  Tapi tak sempat nak snap, dah habis diminumnya.



  
Alhamdulillah, kenyang sungguh.  Lebih-lebih lagi orang yang belanja kan...

So bagi sesiapa yang gemar makan steak, bolehlah singgah di restoran ini untuk mencuba steak di sini.  Kak Noor belum lagi merasa steak di sini.  Maybe next time .....

Ulasan

Master Maira berkata…
sedapnya..sangat menyelerakan..

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa