Langkau ke kandungan utama

SAWI RAJA GORENG SOS TIRAM



Tak ramai orang kenal sayur ni kan?  Kebiasaannya kalau kita masak sayur, hanya terlintas di fikiran kita sayur-sayuran seperti kangkung, bayam, kobis, dan kailan yang telah kita kenali sejak dahulu lagi. Tetapi sayur ini? Menjadi teka teki akan namanya.  Kak Noor sendiri pun tak tahu nama sayur ini, pakai beli sahaja disebabkan teruja dengan kesegaran dan kehijauannya.  Beli sayur ni kat NSK Selayang dan ramai orang Cina yang membelinya. So.. hari tu sempat Kak Noor tanya seorang perempuan Cina, sedap x sayur ni dan macam mana masak? Katanya sedap dan dengan murah hatinya dia berkongsi cara-cara untuk memasak sayur ini. Tapi... Kak Noor tak tanya pulak nama sayur ini kepadanya.

Memandangkan ketidaktahuan nama sayuran ini, maka ter`pending'lah N3 untuk resepinya.  Kak Noor akses internet untuk mencari nama bagi sayur ini.  Puas jugalah mencari... sehingga terpaksa Kak Noor letakkan dalam FB gambar sayur ini bertanyakan kepada rakan-rakan FB.  Berdasarkan maklum balas yang diterima daripada rakan-rakan FB yang memberi pelbagai nama, akhirnya membawa Kak Noor kepada pertemuan nama sayur ini dalam blog Maklong.  Nama sayur ini ialah SAWI RAJA.  Tak tahu pula namanya dalam Bahasa Cina.  Nanti bila pergi NSK, akan Kak Noor cuba tanyakan kepada perempuan Cina namanya.
  

Masak sayur ini memang ringkas dan mudah. Tak sampai 10 minit dah siap untuk dimakan. Makan semasa panas-panas sejurus selepas digoreng. Jangan simpan sampai sejuk. Goreng sayur ini mesti guna api yang besar supaya sayur tidak layu dan cepat masak  Lebih sedap dimakan sekiranya ada sambal belacan dan ikan goreng.  Walaupun ringkas, boleh tambah nasi oooi....

Bahan-bahannya:
1 ikat sawi raja  - kalau beli kat NSK Selayang,  cuma RM2.00 satu ikat
3 ekor sotong - dipotong bulat
Segenggam udang kering - ditumbuk kasar
1 biji bawang merah (bawang kecil) - dihiris
3 ulas bawang putih diracik  halus
1 biji cili merah - dihiris
3 sudu sos tiram
Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)
2 sudu besar minyak
             
Cara-caranya:
1.  Bersihkan sayur dan rendamkan ia sekejap di dalam bekas yang berisi air dan dicampurkan dengan minyak masak supaya sayur kelihatan segar ketika dimasak dan supaya zatnya tidak hilang.
2. Rendam udang kering seketika sehingga kembang.  Kemudian dibersihkan dan ditoskan.  Ditumbuk kasar dan diketepikan.
2.  Panaskan kuali.  Tumis bawang putih, bawang merah,cili merah seketika, diikuti dengan udang kering.  Tumis sehingga naik bau dan bawang kekuningan.
3.  Masukkan sotong dan gaul sebati.  Biarkan sotong mereneh di dalam kuali.  Ketika ini air sotong akan keluar.  Masak sehingga sotong masak.
4.  Masukkan sos tiram dan sedikit air.  Perasakan dengan gula, garam, dan serbuk perasa.  Biarkan seketika di atas dapur.
5.  Akhirnya sekali masukkan sayur dan gaul rata.  Besarkan api.  Jangan masak terlalu lama sayur, ditakuti layu. Bila sayur telah sebati dengan sos tiram, bolehlah diangkat dan dihidangkan panas-panas dengan nasi panas, ikan goreng, dan sambal belacan.

Ulasan

Along Maklong berkata…
salam.. terima kasih sudi singgah blog maklong..
wahhh.. selalu g NSK ke..? ntah2 pernah terlanggar bahu.. hehe.. kalu jumpa tegur2lah maklong ye.. sebab maklong memang selalu pergi NSK.. 3 atau 4 kali dalam seminggu..

sayur ni memang sedap.. ada yang warna merah.. khasiatnya pun banyak.. kata ahmoy yg jual sayur ni.. tapi wat masa kena tahan jelah.. sebab kat jepun sayurnya terhad sangat.. balik2 itu jugak.. kobis.. bayam.. terung.. bendi.. tu jelah.. huhu..
Kak Noor berkata…
Selalunya saya ke NSK Selayang sebulan sekali. Insya Allah, kalau bertemu (itupun kalau boleh kenal muka)saya tegur Maklong.
klANA berkata…
belum pernah cuba sawi raja, tentu sedap goreng mcmtu

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.