Langkau ke kandungan utama

LONTONG JOHOR

MENU PILIHAN KELUARGA DI HUJUNG MINGGU SEMPENA CUTI HARI MALAYSIA. 


Assalamualaikum semua. N3 kali ini adalah lontong. Lontong ini Kak Noor masak sempena cuti hari Malaysia yang lalu. Baru hari ini sempat masukkan. Al kesibukan sangat minggu lalu.  First of all sebelum melalut dengan coretan Kak Noor, nak ucapkan ribuan terima kasih kepada Che Mat Gebu, Dapur Tanpa Sempadan yang sudi berkongsi resepi lontong Johor yang teramat enakknya ini.





Al kisahnya, minggu lalu riuh rendahlah di rumah, cukup forum sebab dua anak bujang pulang bercuti sempena cuti Hari Malaysia. Suamipun off. Masa inilah siibu sibuk di dapur menyediakan juadah buat keluarga. Kalah master chef. Ha…ha.. Sesekali pulang bercuti, of course anak-anak nak makan masakan ibu.   Teringin pula nak cuba masak lontong. Kak Noor dah selalu sangat masak laksa penang, mee rebus mamak, bihun utara dan lain-lain masakan utara untuk hidangan keluarga. Tetapi hari ini nak cuba menu orang Johor pula. Masih tidak puas makan lontong jawa di rumah adik ipar hari itu semasa pulang ke Bukit Mertajam. Anak-anak pun dah minta ibu masakkan untuk mereka sebab masih terasa keenakan lontong hari itu.

Antara bahan-bahan sayuran yang digunakan untuk kuah lodeh

Memandangkan lontong ini menu orang Johor, kenalah rujuk kepada chef yang berasal dari Johor juga. Lagipun Kak Noor tak pernah masak lontong lagi. Kalau masakan Utara, Insya Allah tak perlu dirujuk sangat. Pandai-pandai sendiri dan ingat apa yang bonda pernah ajar. Kot mungkin terconfuse, telefon aje bonda untuk confirmation. Nasib baiklah bonda masih ada. Beliaulah tempat rujukan Kak Noor selama ini. Untuk masakan lontong, Kak Noor rujuk Blog Che Mat Gebu. Teruja sangat dengan gambar lontong yang terpapar di laman blog beliau. Bahan-bahan yang digunakan pun dah sedia ada. Tetapi itulah,cuma sempat masak kuah lodeh aje. Tak sempat nak sediakan serunding ikan bilis sebab nak bergegas keluar hari itu, ada urusan di luar. Untuk sambal pula nasib baiklah masih berbaki lagi sambal ikan bilis nasi lemak.  Mungkin di lain kali boleh cuba serunding ikan bilis Che Mat Gebu pula.





Apakah hasilnya? Baru first time buat, hasilnya Insya Allah memuaskan hati. Buktinya waktu petang bila Kak Noor pulang ke rumah, licin satu periuk besar kuah lodeh. Anak-anak ulang tayang makan. Kak Noor sempat makan sekali aje, sebelum keluar rumah. Paling terkilan, kerana hanya sempat ambil gambar lontong semasa kuah dah nak habis. 

Terima kasih kepada Che Mat Gebu yang sudi berkongsi menu kuah lodeh yang memang sedap sehingga menjilat jari. Walau bagaimanapun ada juga slightly modification untuk resepi ini dari segi penggunaan bahan-bahannya dan juga kuantiti bahan-bahan berkenaan untuk disesuaikan dengan ahli keluarga yang ramai. Bagi menimbulkan rasa lemak bersusu untuk kuah lodeh ini,  Kak Noor gunakan santan sawit KHALIS. Insya Allah, rasanya lemak berkrim. Kalau tak caya, cuba guna santan sawit KHALIS untuk masakan yang menggunakan santan. 


Santan Sawit Khalis, mengenakkan lagi kuah lodeh, lemak dan berkrim



KUAH LODEH
Resepi Asal: Blog Che Mat Gebu


Bahan-bahannya :
12 tangkai kacang panjang - dihiris serong
70 gram fucuk @ tauhu kering, potong kecil dan rendam hingga lembut
1 1/2 batang lobak merah saiz sederhana, dipotong seperti anak mancis
1 biji sengkuang saiz sederhana, dipotong seperti anak mancis
5 keping tempe, dipotong kiub
1/2 bahagian kobis bulat, dihiris kecil
2 biji kentang saiz besar, kupas dan potong seperti anak mancis
800ml  santan sawit KHALIS    )  400 ml santan + 800ml air = 1200ml santan cair
                                                 )  400 ml santan pekat
Air jika perlu
2 cekak soo hoon, kerat pendek
4 helai daun limau purut – dibuang urat di tengah daun
2 kiub pati ikan bilis
1 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan tumis:
3 batang serai, dititik
1 lengkuas, diketuk
Sedikit minyak 


Bahan tumis, serai dan lengkuas


Bahan-bahan kisar halus :
2 biji bawang besar
5 biji bawang putih
5 - 6 cili padi merah
3 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan

(Gambar kiri:  Sebelum dikisar.  Kanan:  Selepas dikisar)

Bahan-bahan sampingan:
Nasi impit
Sambal tumis ikan bilis
Telur rebus - Kak Noor tak letak


Cara membuatnya: 
1.  Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 1/2 cawan), tumis serai titik dan lengkuas hingga harum. Masukkan bahan kisar halus dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. 
2.  Masukkan lobak merah, sengkuang dan kentang. Kacau rata dan tuang santan cair. Biar mendidih. Masukkan kiub ikan bilis, tempe dan fucuk (toskan). Masak hingga semua lembut. Masukkan kacang panjang, tauhu, dan kobis. Jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air. Biar mendidih. 
3.  Tuang pati santan dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Masukkan daun limau purut. Akhir sekali masukkan soo hoon, kacau dan masak dengan api sederhana hingga soo hoon lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Boleh hidangkan bersama ketupat/nasi impit, serunding, sambal tumis dan telur rebus.

Tips:
Soo hoon tak perlu direndam, anda cuma perlu lalukan di bawah air paip sebelum anda masukkan ke dalam sayur lodeh. Masak dengan api sederhana hingga soo hoon kembang. Ini akan membuat sayur lodeh anda lebih pekat....


Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.