Langkau ke kandungan utama

Kari Ikan Bawal Emas (Stail Mamak Penang)




KARI IKAN BAWAL EMAS (STAIL MAMAK PENANG) - Hidangan untuk 4 orang
Resepi Asal: Kari Ikan Bawal Mamak Penang oleh Mohammad Roslan
http://balannambiar.wordpress.com/2009/09/12/siri-4-kari-ikan-bawal-mamak-penang/


Bahan-bahan:
½ kg. ikan bawal emas (seekor dipotong dua) – * lihat tips membasuh ikan bawal
75 gm. santan pekat atau 1/4 tin susu cair.
1 sudu besar pati asam jawa XTRA ADABI
1 biji tomato – dibelah empat
Beberapa biji bendi (basuh dulu kemudian potong tangkainya)
2 biji cili hijau – dibelah dua tetapi jangan sampai putus
Garam secukup rasa
½ senduk besar minyak masak.

Bahan-bahan ditumis:
1 sudu kecil halba campur
1 biji bawang besar dipotong hiris memanjang
2 ranting daun kari
1 sudu besar kisaran bawang putih + halia
2 sudu besar kisaran bawang besar

Bahan-bahan pes (disatukan dan dibancuh dengan air):
65 gm. rempah kari ikan jenama Babas
½ sudu kecil serbuk jintan putih.
½ sudu kecil jintan manis.
½ sudu kecil serbuk cili.
½ sudu kecil serbuk kas-kas (sekiranya diperlukan)

Cara-cara Penyediaannya:
1. Panaskan periuk. Masukkan minyak masak untuk menumis.
2 Masukkan halba campur. Jangan sampai halba campur ini hangit kerana ini akan menyebabkan bau hangit dan ia akan timbul dalam kuah kari nanti.
3. Apabila saja bau harum dikeluarkan dengan cepat masukan bawang yang dihiris untuk menumis dan daun kari.
4. Apabila hirisan bawang mengeluarkan bau yang harum dan bertukar warna keemasan, masukkan kisaran bawang puti+ halia. Tumis hingga keluarkan bau yang harum. Masukkan kisaran bawang besar.
5. Apabila tumisan mula mendidih dan keluarkan bau yang harum masukkan bahan-bahan pes. Tumisan ini akan mula mengeluarkan bau yang harum. Masukkan air 1/2 liter dan 1 sudu besar pati asam jawa, dan biarkan sebatian ini mendidih. Api yang kuat diperlukan untuk mendidihkan sebatian kari ini.
6. Apabila sebatian kari ini telah mendidih selama 5 -10minit, perlahankan api dapur dan masukan ketulan ikan. Biarkan ikan ini masak selama 15-20 minit. Jangan biarkan kari ikan mendidih terlalu kuat (ketulan isi ikan akan pecah). Masukkan tomato. Biarkan kari itu menggelegak selama selama 3-5 minit lagi.
7. Masukkan santan / susu cair dan garam secukup rasa. Kacau sama rata dengan perlahan dan berhati-hati supaya ketulan isi ikan tak pecah/ hancur.
8. Apabila ikan telah masak (jangan terlalu kerap kacau masakan ini supaya isinya tak pecah). Masukan bendi dan cili hijau, dan tutup api dapur. Kari ikan bawal emas telah sedia untuk hidang. Tutup bekas hidangan dengan penutup supaya bau haruman rempah kari tidak terbebas. Buka Tudung bekas hidang kari ini hanya semasa makan. kari yang sedap boleh ditentukan dengan bau harum kari akan menusuk hidung kita apabila dibuka tudung penutup bekas kari ikan itu.Selamat mencuba!.


*Tips Membasuh Ikan Bawal Supaya Tidak Hanyir Daripada Mamak Roslan Mohammad

Basuh ketulan ikan bawal terutamanya ambil kira basuh bekas darah ikan yang terdapat di tulang tengah. Kepala ikan bawal perlu dibasuh dengan membuang segala sisa darah dan insang. Sisa-sisa darah ikan ini menyebabkan kehanyiran dan juga memberi kesan kepada warna kari ikan menjadi kehitaman. Ketulan ikan yang telah dibersihkan perlu diperamkan dengan dua sudu garam dan 1 sudu besar asam jawa untuk menghilangkan bahan kimia atau pun lendir ikan yang akan menghanyirkan ikan tersebut selama 30-45 minit. Basuh kembali ketulan tersebut dengan air bersih. Ketulan ikan ini sedia untuk masak.


Kari ikan bawal emas di dalam periuk, siap untuk dihidangkan.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.