Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

5 September 2013

SAMBAL TUMIS UDANG PETAI PADI, penambat selera....





Assalamualaikum…

Kalau tengok gambar di atas, memang tak sabar nak makan nasi. Kalau ikutkan hati memang boleh tambah nasi ni! Diet pun entah ke mana….

Sebenarnya telah lama teringin nak makan sambal tumis udang petai ni. Namun terpaksa dipendamkan seketika keinginan ini memandangkan sejak semenjak ini harga udang telah melonjak; dua kali ganda mahal daripada harga biasa. Kalau dulu udang bersaiz L boleh dibeli di TESCO dengan harga RM13 – RM15 sahaja, tetapi sekarang di mana-mana sahaja harga udang yang bersaiz L dijual dengan harga standard RM23 – RM27 sekilogram. Tu belum lagi saiz XL dan XXL.  Kadang-kadang bila difikirkan dari segi penjimatan,  lebih baik membeli ayam daripada udang. Kuantiti 1 kg. udang, banyak manalah sangat.. untuk sekali masak sahaja. Kalau beli ayam, boleh juga tahan dua tiga kali masak.

Tetapi kalau sesekali kurasa teringin, semua itu dah tak kisah. Apa yang penting keinginan tekak ini perlu dipenuhi dulu.  Dah jemu sangat makan ayam.  Sesekali beli udang apa salahnya. Nak makan juga kan…! Tetapi mestilah make sure udang yang dimasak itu kena dengan citarasa kita. Bagi Kak Noor, udang yang bersaiz begini memang sedap kalau dimasak sambal dan ditambah petai di dalamnya. Sambalnya pula biarlah cukup rasa; yang penting seimbang pedas dan manisnya. Dalam setiap menu sambal yang dipersembahkan oleh dapur SDB, antara bahan-bahan penting yang menyedapkannya ialah penggunaan gula perang, sos tiram, dan juga sedikit kicap manis.  Selain dimakan bersama nasi, dicicah dengan roti pun sedap.





Resepinya…..

Bahan-bahannya:
1 kg. udang putih saiz L – dipotong kepala dan ekornya
2 biji bawang besar – dipotong gegelang
Segenggam petai padi yang telah dikopek
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil sos kicap manis
2 sudu besar gula perang + gula putih secukup rasa
2 keping asam gelugor
Garam secukup rasa
½ sudu kecil serbuk perasa 
Minyak secukupnya untuk menumis

Bahan-bahan dikisar lumat:
4 senduk nasi cili kering yang telah dikisar lumat
2 biji bawang besar 
4 ulas bawang putih
½ inci belacan – jika suka
Air secukupnya

Cara-cara Memasaknya:
1.   Panaskan minyak di dalam periuk. Masukkan bahan-bahan kisar dan kacau rata. Tutup periuk dan masak di atas dapur sehingga pecah minyak/terbit minyak.
2.   Masukkan ½ cawan air dan kacau rata. Tambahkan sos tiram, sos kicap manis, gula perang, gula putih, serbuk perasa dan garam. Kacau rata dan biarkan mendidih.
3.   Kemudian masukkan udang dan asam gelugor. Masak di atas api yang sederhana sehingga udang masak dan kuah mendidih. 
4.   Akhir sekali masukkan bawang besar yang telah dipotong gegelang.  Kacau dan bolehlah ditutup api.
Dah siap untuk dihidangkan.  

Jom makan.
Catat Ulasan

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang