Langkau ke kandungan utama

DAGING MASAK ITAM NASI KANDAR MENGGUNAKAN PERIUK NOXXA.

Assalamualaikum.




N3 periuk NOXXA kali ini, Kak Noor nak kongsi cara-cara memasak Daging Masak Itam Nasi Kandar dengan menggunakan periuk Noxxa.  Hanya mengambil masa 20 minit sahaja untuk daging empuk.  Cepatkan!



Resepinya pula Kak Noor rujuk blog Mamak Haji Roslan. Apabila teringin nak makan masakan ala nasi kandar, blog inilah yang selalu menjadi rujukan Kak Noor.  Masakan kandarnya asli dan biasanya cubaan pertama memasak tidak menghampakan.





Adalah menjadi perkara biasa,  bahan-bahan untuk masakan ala nasi kandar memang banyak dan memerlukan masa untuk penyediaannya. Tetapi pada penghujungnya kita pasti akan mendapat kesempurnaannya.

Apa yang Kak Noor suka mengenai periuk NOXXA ini ialah daging cepat empuk.  So tak payah tunggu lama.  Sementara menunggu daging empuk, kita boleh melakukan tugas lain.

Resepi ini Kak Noor olah penyediaannya bersesuian dengan cara memasaknya dengan menggunakan periuk NOXXA. Bagi  sesiapa yang tidak mempunyai periuk NOXXA boleh rujuk cara-cara  penyediaannya di blog Mamak Haji Roslan ye.


Bahan-bahannya:
1 kg.  daging (dipotong hiris mengikut urat daging)
2 biji bawang besar -   belah dua bawang memanjang (dihiris memanjang untuk semua masakan nasi kandar) .
100 gm rempah kari daging (dari bungkusan 250gm).
1/2 sudu kecil (tsp) serbuk jintan putih.
1/2 sudu kecil serbuk (tsp) jintan manis
1/2 sudu kecil (tsp) serbuk kas-kas 
1 sudu kecil (tsp) garam masala.
4 sudu besar (tbsp) sos cili.
2 sudu besar (tbsp) sos tomato
7 sudu besar (tbsp) kicap pekat mee
2 cawan air 
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa.

Bahan untuk kisar/tumis:
2 biji bawang labu besar dikisar 
2 sudu besar pes halia bawang putih.
1 batang serai diketuk di pangkal.
2 helai daun pandan di potong 3″ .
2 tangkai daun kari.
2 batang kayu manis + 5 buah pelaga + 4 bunga lawang + 8 cengkih.
2 senduk nasi cili kering kisar 
2 senduk minyak masak.

Cara Penyediaan:



1. Bersihkan daging dan ketepikan.

2. Pilih fungsi STIR FRY dan tekan ON - butang merah (Periuk tidak perlu ditutup semasa proses ini).  Masukkan minyak dan tunggu sehingga minyak panas.



3. Apabila minyak telah panas, masukkan kayu manis, buah pelaga, cengkih, bunga lawang, daun pandan, dan serai. Goreng hingga ramuan ini mula keluarkan bau harum.

4. Masukkan hirisan bawang, kacau sehingga warna hirisan bawang bertukar keemasan.



5. Masukkan pes halia+bawang putih , dikuti dengan bawang kisar. Tumis sehingga bahan-bahan ini mengeluarkan bau harum.



6.  Masukkan bahan cili kering kisar dan kacau rata. Selepas 3-4 minit, masukkan daging dan dua cawan air.  Kacau rata.



7. Masukkan serbuk kari, serbuk jintan putih, serbuk jintan manis, serbuk kas-kas, garam masala, sos cili, sos tomato, dan kicap mee pekat. Kacau rata. OFF fungsi STIR FRY (Tekan butang merah kembali).

8.  Tutup periuk.  Pilih fungsi HIGH PRESSURE.  Set 20 minit (20x) dan tekan ON.  Putar tombol ke arah HIGH PRESSURE.

9. Selepas 20 minit, periuk akan berbunyi BEEP.  Putar tombol ke arah STEAM untuk mengeluarkan/melepaskan wap (Ingat, tudung periuk tidak boleh dibuka sehingga wap habis dikeluarkan).

10. Buka tudung periuk.  Kacau rata. (Ketika ini daging telah empuk). OFF fungsi HIGH PRESSURE dan pilih fungsi STIR FRY kembali dan ON. Perasakan dengan gula dan garam. Kacau rata dan masak sehingga kuah menjadi pekat sekiranya kuah masih cair.

11. Setelah kuah menjadi pekat boleh OFF fungsi STIR FRY.   Sekiranya mahu masakan senantiasa panas di dalam periuk, pilih fungsi WARM/REHEAT dan tekan ON.

11. Cara menghidang, taburkan daun pudina dan bawang goreng di atas dan sedia untuk hidangan.  Selamat mencuba.  
Hidangan untuk : 10 orang
Kos :RM20.00

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.