Langkau ke kandungan utama

Dessert di Hujung Minggu, Puding Jagung dan Koko

Assalamualaikum dan Selamat Bersantai di Hujung Minggu. Semoga semuanya ceria di samping keluarga tercinta.




Projek semalam, Puding Jagung dan Koko.  Kelainan bagi resepi puding kali ini ialah penggunaan whipping cream menggantikan susu cair yang selalu digunakan untuk membuat puding.  




Ini semua gara-gara untuk menghabiskan whipping cream yang masih berbaki di dalam peti ais. Kalau dah terlalu lama akan rosak dan tak boleh diguna lagi. Hasilnya ternyata marvelous sekali.  Rasanya macam dessert yang kita makan di hotel.  Mungkinkah ini rahsianya? Mereka menggunakan whipping cream.




Resepi Puding Jagung dan Koko
Olahan: Sajian Dapur Bonda



Bahan-bahan A: 
30 gram agar-agar tali
800 ml air
2 ½ cawan gula putih

Bahan-bahan B:
300 ml whipping cream
4 biji telur Gred A
1 sudu besar tepung kastard perisa jagung manis jenama Bistari (boleh juga guna tepung kastard biasa)
1 sudu kecil esen vanilla

Bahan-bahan C:
1 sudu besar butter
1 ½ sudu besar serbuk koko
2 sudu besar perisa coklat – (boleh guna brand STAR)
1 tin jagung berkrim

Penyediaannya:

1. Masukkan agar-agar di dalam periuk dan basuh terlebih dahulu. Toskan. Kemudian tuangkan 800ml air ke dalam agar-agar dan masa sehingga larut.
2. Setelah agar-agar larut, masukkan 2 ½ cawan gula dan masak sehingga larut.
3. Sementara itu, kisar bahan-bahan B menggunakan blender sehingga sebati (lebih kurang 5 minit).
4. Masukkan bahan-bahan B ke dalam larutan agar-agar dan kacau. Gunakan api perlahan supaya adunan tidak melekat di dasar periuk.
5. Selepas adunan mendidih, tutup api. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. 1/2 bahagian di dalam periuk asal dan ½ bahagian lagi tuang ke dalam periuk lain.
6. 1 bahagian dicampurkan jagung dan panaskan di atas dapur kembali dan dikacau rata. Tutup api. 1 bahagian lagi masukkan serbuk koko, perisa coklat dan 1 sudu besar butter, dan panaskan juga di atas dapur dan dikacau rata. Tutup api.
7. Tuang adunan ke dalam acuan berselang seli. Masukkan ke dalam peti ais dan biarkan ia beku. Elok semalaman di dalam peti ais sebelum dikeluarkan daripada acuan.

Save dan muat resepi dalam telefon bimbit

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.