Langkau ke kandungan utama

Agar-agar Santan Gula Merah, menggunakan Santan Sawit KHALIS. Memang Sedap...

Assalamualaikum dan Salam Jumaat.



Syukur Alhamdulillah, esok cuti. Memang amat dinanti-nantikan. Bolehlah bersengkang mata meluangkan masa untuk muatkan N3 malam ini. Kita tunda kerja rumah malam ini, esokkan masih ada masa untuk membuatnya. Esok dan lusa telah penuh jadual. Esok perlu disiapkan tempahan tart nanas, order daripada kawan lama.  Selepas itu nak siapkan keperluan persekolahan dua  anak Kak Noor yang akan mula bersekolah pada hari Isnin ini; seorang di Tingkatan 5 dan seorang lagi di Tahun 6.



Kalau kerja beres cepat, nak jengok-jengok juga mempelam lemak di pasar sebab ada kawan yang minta tolong buatkan mempelam asam boi untuknya.   Bolehlah juga Kak Noor tumpang sekaki. Hari tu semasa viral mempelam asam boi, Kak Noor tak ketinggalan membuatnya. Agih-agihkan untuk kudapan di rumah, kawan-kawan pejabat dan kawan-kawan yang menempah. 




Biasalah apabila telah sibuk dengan kerja rumah, maka masa untuk mengadap komputer dan memuatkan N3 amatlah terhad.  Perlu tunggu masa yang santai untuk melakukan ini semua.  Apapun malam ini Kak Noor mesti terbitkan juga resepi ini.



Resepi yang nak dikongsi malam ini biasa-biasa sahaja iaitu Agar-agar Santan Gula Merah.  Semua orang pernah membuatnya. Cuma Kak Noor yang jarang-jarang membuatnya, sedangkan ia faveret Kak Noor sejak zaman kanak-kanak lagi.  



Terjumpa resepi ini dalam FB yang diposkan oleh CTHajar; itulah nama yang tercatat pada resepi yang diposkan.  Banyak juga resepi CTHajar yang sedap-sedap belaka dan telah dicuba oleh Kak Noor. 



Agar-agar Santan Gula Merah adalah salah satu resepi yang telah dicuba oleh Kak Noor, dan hasilnya tidak mendukacitakan. Kejadiaanya sempurna sekali.  Encik Hasben dan anak-anak pun menyukainya.  


Adunan ini menghasilkan dua bekas agar-agar dengan menggunakan acuan agar-agar bentuk bulat berukuran 7 inci. Sepulang dari pejabat petang tadi, kedua-dua bekas tu dah tak nampak rupanya.  Dah selesai...

Jom kita tengok resepinya. Ada dua versi.  Satu versi dalam bentuk gambar dan satu lagi dalam bentuk catatan.  




Bahan-bahannya:
1 paket agar-agar tali 30 gm
3 cawan air
I biji telur gred A
¾ cawan gula pasir
1 cawan air gula merah (masak ½ cawan gula merah dengan ½ cawan air dan tapis)
2 cawan santan sawit KHALIS
1 helai daun pandan disimpul
Secubit garam

Cara-caranya:
1.Basuh agar-agar dan masak bersama 3 cawan air sehingga agar-agar hancur.
2.Masukkan gula putih dan daun pandan, dan masak sehingga gula hancur.
3.Sementara itu blend santan, air gula merah, telur, garam hingga sebati.
4.Masukkan bahan yang diblend ke dalam agar-agar tadi. Gunakan api perlahan. Kacau rata dan tunggu hingga mendidih.
5. Tutup api dan masukkan dalam acuan. Sejukkan di luar seketika dan simpan di dalam peti ais.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.