Langkau ke kandungan utama

KOAY TEOW GORENG BERSOS

Koay teow goreng lagi untuk breakfast hari ini. Pagi-pagi lagi dah suruh encik suami pergi ke kedai membeli koay teow dan taugeh. Bahan-bahan rencah lain seperti sotong dan udang siap aea di dalam peti sejuk. Oh ya! Lupa pula bab cili kisar. Dah tak ada stok di dalam peti sejuk tu.. Kebiasaannya Kak Noor akan beli dua tiga ringgit cili kering dan kemudian dikisar, dan disimpan sebagai stok sedia. Senang dan menjimatkan masa, bila nak masak cedok aje…. Tapi sekarang ni dah emergency. Pakai cili boh ajelah…., bukan nak pakai banyak pun. So… pesan juga kepada encik suami supaya jangan lupa beli cili boh.

Koay teow goreng ini sebenarnya faveret anak bongsu Kak Noor. Tapi….  tak boleh pedas dan mesti bewarna hitam. Nak macam makan kat kedai makan tu... katanya. Memanglah kat kedai tu, bila kita pesan koay teow goreng, selalunya dihidangkan dengan koay teow goreng bewarna hitam. Tetapi untuk citarasa Kak Noor sendiri, lebih suka koay teow yang ditumis menggunakan cili kering dan sudah tentu menghasilkan koay teow goreng bewarna merah dan pedas.


Masih di dalam kuali di atas dapur, masih dalam proses menggoreng


Semasa memotong bawang di dapur, encik suami pun pulanglah dengan barang-barang yang telah dipesan tadi. Semasa nak menumis cili tu, tengok tak ada pun cili boh antara barang-barang yang dipesan tadi. Bila tanya encik suami, jawabnya terlupa Nak kata apa, bawang dah ditumis di dalam kuali. Takkan nak suruh encik suami ke kedai sekali lagi. Kesian pulak! Ok…. camana ye!   Kita guna apa yang ada ajelah…dan tukar ke resepi koay teow goreng citarasa anak bongsu Kak Noor yang bewarna hitam tu... Kak Noor gabungkan sos cili, sos tiram, dan sos kicap,  dan untuk membangkitkan rasa pedas, Kak Noor gunakan hirisan cili merah. Alhamdulillah.. sedap! Berulang-ulang makan anak bongsu Kak Noor menikmati koay teow goreng kegemarannya ini. Memandangkan Kak Noor hanya menggunakan sos sebagai bahan kuahnya, makan sebab itulah ia dinamakan Koay Teow Goreng Bersos. 


Bahan-bahannya:
2 bungkus koay teow – (Guna cap Laksamana)
50 sen taugeh
3 ekor sotong – dipotong gegelang
10 ekor udang saiz sederhana – dibung kulit
1 biji tauhu – dipotong kiub
2 biji cili merah – dihiris
1 biji bawang besar – dihiris
3 ulas bawang putih – dihiris
1 biji tomato saiz kecil – dipotong kiub
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
Sos kicap pekat secukunya (Sos kicap pekat ABC)
Minyak secukupnya untuk menumis

Cara-cara membuatnya:
1. Basuh koay teow dan toskan.
2. Panaskan minyak di dalam kuali. Goreng tauhu dulu sehingga kekuningan, kemudian baru dimasukkan hirisan bawang besar, bawang putih, dan cili merah.
3. Selepas itu dimasukkan udang dan sotong. Kacau dan tumis lagi sehingga sotong dan udang masak.
4. Kemudian baru dimasukkan sos tiram, sos cili, buah tomato dan 2 cawan air (sekiranya mahukan koay teow goreng kering, kurangkan air). Kacau lagi sehingga semuanya mesra, Perasakan dengan garam dan gula. Biarkan kuah mereneh di atas dapur seketika, lebih kurang 5 minit.
5. Selepas itu baru dimasukkan koay teow. Kaup balikkan sehingga mesra. Kemudian masukkan taugeh dan kaup balikkan sehingga taugeh mesra dengan koay teow. Kemudian bolehlah diangkat.
6. Semasa menghidang, bolehlah dihiaskan dengan daun sup/daun bawang dan bawang goreng.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.