Langkau ke kandungan utama

KARI NANGKA MUDA DENGAN UDANG (TUMIS DARAT)



Hari ini Kak Noor cuti. Pada masa yang sama hubby pun off hari ni. So… bolehlah `berpacaran’ dengan hubby hari. Selepas `date’ sarapan pagi, terus dengan urusan yang yang hendak dilakukan. Sewaktu pulang, sempat singgah di pasar tani Setiawangsa dan tengok apa-apa yang berkenan. Sempatlah beli sehelai anak tudung putih dan tudung putih untuk anak bongsu Kak Noor untuk ke sekolah.

Biasalah kalau kat pasar tani, banyak ulam-ulaman kampong dan sayur-sayuran kampong yang mungkin tidak boleh didapati di pasar raya. Semuanya segar-segar belaka. Sempat Kak Noor beli nangka muda yang telah dibungkus siap. Harganya RM1.50 sebungkus. Ingat nak ambil beberapa bungkus, tetapi bila mengenangkan tak ramai orang kat rumah, siapa pula nak makan. Membazir pulak nanti….



Jarang sekali Kak Noor masak nangka muda ini. Hanya bila teringin sahaja dan apabila dah jemu dengan lauk ikan, daging, dan ayam. Memandangkan di dalam peti ais tu ada udang sahaja, maka Kak Noor masak kari nangka muda dengan udang sahaja. Kalau orang Utara tak panggil kari. Dia orang panggil gulai. Tapi kalau luar dari Utara, gulai ni adalah masak lemak. So… supaya tidak keliru, lebih baik gunakan perkataan standard iaitu kari. Kalau masak dengan ikan kering masin lagi sedap. Tak pe lah… itu yang ada. Lain kali kita letak ikan masin pulak.

Kari nangka muda ini Kak Noor masak cara tumis darat. Cara masak tumis darat ini memang terkenal di kalangan orang-orang Utara. Orang Utara panggil tumis darat sebab bila kari dah masak, baru dimasukkan bahan-bahan yang telah ditumis garing bersekali dengan minyak yang digoreng tadi.

Jom kita tengok resepinya cara Kak Noor.

Bahan-bahannya:1 bungkus nangka muda - Kak Noor beli di pasar tani, siap dibungkus
300 gm udang sederhana besar
1 cawan pati santan kelapa sawit (campur dengan 2 cawan air)
2 keping asam gelugor
Garam/gula/serbuk perasa

Bahan-bahan A: (untuk diblend)3 sudu besar rempah kari udang
1 senduk nasi cili kering kisar
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan-bahan B: (tumis darat @ atas)3 biji bawang merah – dimayang
3 ulas bawang putih – dimayang
1 inci halia - dimayang
1 sudu besar jintan manis
Daun kari
Minyak secukupnya

Caranya:1. Bersihkan nangka. Rebus sekejap nangka, jangan terlalu empuk, cuma nak buang getahnya sahaja. Toskan.
2. Di dalam periuk, masukkan nangka yang telah direbus, bahan-bahan yang dikisar, dan 1 cawan air. Masak sehingga rempah mendidih dan nangka empuk.
3. Selepas itu masukkan santan dan kacau biar semua sebati. Bila telah mendidih masukkan udang, garam, gula, dan serbuk perasa. Tambahkan air sekiranya kuah terlalu pekat. Bila udang telah masak, masukkan cili hijau/cili merah dan buah tomato. Tutup api.
4. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bahan-bahan B hingga kekuningan dan wangi. Kemudian masukkan semua sekali dengan minyak ke dalam kuah kari nangka tadi. Tutup periuk cepat supaya aromanya tidak keluar.

Ulasan

quinnie berkata…
salam kak noor....sedapnya gulai nangka...kat sini nangka sepekat masih lagi seringgit kalau kat pasar malam...saya suka gulai tumis darat....nanti nak cuba cara akak ni pulak..:)
Norzie hany berkata…
Salam kak Noor.
Biasanya nangka muda ni,saya buat masak lemak kuning.Nanti saya nak cuba la resepi kak Noor ni...nampak menyelerakan.
Kak Noor berkata…
Samalah kita... pernah Kak Noor masak lemak kuning letak ngan perut lembu. Biar pedas sikit baru ummp!
Kak Noor berkata…
Jangan tertipu beli nangka muda kat pasar malam ni. Kadang-kadang kalau x pandai pilih, terpilih yang tua. Jadi x sedap kari tu nanti.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.