Langkau ke kandungan utama

BEREKSPERIMEN DENGAN PERIUK NOXXA; AYAM MASAK KAPITAN (NYONYA CHICKEN CURRY)

Assalamualaikum.




Jom bereksperimen dengan periuk NOXXA lagi. Resepi yang menjadi pilihan untuk eksperimen kali ini ialah Ayam Masak Kapitan atau dalam Bahasa Inggerisnya Nyonya Chicken Curry. Kenapa tidak di translate Kari Ayam Nyonya saja ye? Kak Noor pun sedikit confuse dengan terjemahan ini. Apapun Kak Noor perolehi resepi ini daripada blog Mamak Haji Roslan, chef yang serba boleh; masakan 1 Malaysia. 



Tak nak sembang panjang-panjang. Kita terus ke resepi dan penyediaannya ye. Cara penyediaannya Kak Noor olah kembali mengikut kesesuaian penggunaan periuk NOXXA. Walau bagaimanapun untuk masakan manual, rakan-rakan boleh rujuk kepada resepi asal di blog Mamak Haji Roslan.

Sumber Resepi Asal: Mamak Haji Roslan
Dioleh oleh: Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:
1 kg. isi ayam organik
200 ml santan pekat
300 ml air
5-6 sudu besar minyak masak.
2 - 3 helai daun limau purut - dibuang urat tengah.
1 biji limau nipis diperah jus.
Gula dan garam secukup rasa

Penyediaan Pes Tumisan :
3 biji cili merah yang agak panjang – dibelah dua dan dibuang biji
10 – 15 tangkai cili kering – dibuang biji dan direbus (ikut kepedasan)
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
5 biji buah keras
3 batang serai
4 keping lengkuas bersaiz kuku ibu jari
2 keping halia bersaiz kuku ibu jari
2 keping kunyit hidup bersaiz kuku ibu jari
2 sudu besar (tbsp) belacan bakar
1 sudu besar (tbsp) tomato puri
Air secukupnya untuk mengisar

(Kesemua bahan di atas dikisar halus dan dijadikan pes)

Cara-cara Memasak Menggunakan Periuk NOXXA:



1. Masukkan minyak dalam inner pot. Pilih fungsi STIR-FRY dan tekan ON (butang merah). Periuk tidak perlu ditutup apabila menggunakan fungsi STIR-FRY. 

 

2. Bila minyak telah panas, masukkan pes tumisan dan kacau. Masak sehingga tumisan terbit minyak. 



3. Kemudian masukkan ayam dalam tumisan dan kaupbalikkan. Masak antara 5 hingga 6 minit.



4. Masukkan santan, air (banyaknya air bergantung kepada kuah yang anda kehendaki, tapi jangan terlalu cair), dan daun limau purut. Kacau rata.



5. OFF fungsi STIR FRY. Tutup periuk dan kunci. Putar tombol ke arah HIGH PRESSURE (HP). Pilih fungsi HP 8X dan tekan ON.



6. Selepas tamat tempoh, putar tombol ke arah STEAM untuk bebaskan wap (ingat, untuk sekuriti, tudung periuk tidak dapat dibuka selagi wap tidak habis dilepaskan).

7. OFF fungsi HP. Buka tudung periuk. Masukkan jus limau nipis, garam dan gula secukup rasa.

8. ON fungsi STIR-FRY kembali dan biar kuah mendidih lagi selama 2 minit. Apabila telah cukup rasa, bolehlah OFF fungsi STIR-FRY. 


9. Anda mempunyai pilihan sama ada memindahkan masakan ini ke periuk lain atau biarkannya dalam periuk NOXXA dalam status WARM-REHEAT (pilih fungsi WARM-REHEAT dan tekan ON). Masakan akan senantiasa dalam keadaan panas.



10. Semasa menghidang, bolehlah dihiaskan dengan daun pudina dan ditaburkan bawang goreng.

Selamat Mencuba...

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.