Langkau ke kandungan utama

Nasi Goreng Bonda, sarapan pagi untuk keluarga di hujung minggu

Assalamualaikum dan Selamat Pagi.

Hari ini hari Sabtu. Bagi ibu-ibu yang bekerja lima hari seminggu, hari ini adalah waktu untuk bersama keluarga. Tentu pagi-pagi lagi ibu telah bangun untuk menyediakan sarapan pagi untuk keluarga. Cuma cuti hujung minggu sebegini sahaja semua ahli keluarga dapat berkumpul semeja untuk bersarapan bersama.


Tak terkecuali juga Kak Noor. Pagi ini Kak Noor cuma sediakan nasi goreng untuk keluarga. Semalam En. Hasben tolong masak nasi sebab nasi dah habis. Kesian pula kepada anak-anak yg belum dinner lagi. Pagi ni tengok nasi di dalam periuk tidak terusik pun. Bila tanya nape x makan nasi, masing-masing jawab diet x nk makan masi malam.


So pagi ini buat nasi goreng ajelah untuk breakfast. Sebelanga tu....silap haribulan boleh sampai lunch ni. So tak yahlah ibu masuk ke dapur lagi. Kasi langsai nasi goreng tu dahulu baru ibu masak. Ibu nak mentelaah di depan komputer pagi ini. Update apa-apa yang patut sebab dah lama sepi tanpa berita.



Nasi goreng ini resepinya pakai campak-campak aje.  Guna bahan-bahan yang sedia ada di dalam peti ais.  So tak tahu nak bagi tahu nasi goreng apa, cuma disebabkan resepi nasi gorengini  menggunakan kreativiti Kak Noor, maka dinamakan Nasi Goreng Bonda.  Sebenarnya nasi goreng ini sesiapa pun boleh buat, tak perlu resepi pun. Rasanya tak perlulah Kak Noor letakkan resepi yang lengkap untuk nasi goreng ini.  Bahan-bahannya boleh pakai agak-agak aje.



Resepi Nasi Goreng Bonda
oleh:  Kak Noor Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:
  • Nasi semalam yang tak habis tu...  (jangan guna nasi semalam yang dah basi pula)
  • Ikan bilis gred A yang bila digoreng, garing jadinya dan tak liat - dibasuh dan ditoskan (separuh digunakan untuk menumis, dan separuh lagi digoreng untuk taburan semasa menghidang).
  • Beberapa batang sosej - Ikut citarasa masing-masing, tak terhad berapa batang sosej.  Sosej ini digoreng terlebih dahulu, kemudian dipotong ke bahagian kecil.
  • 1 biji bawang besar - dihiris untuk ditumis
  • 3 ulas bawang putih - dicincang kasar
  • Sedikit lebihan sambal tumis atau sambal belacan.
  • Beberapa biji telur - (Kak Noor guna 3 biji telur dan juga lebih putih telur yang ada.   Putih telur ini Kak Noor asingkan semasa membuat biskut yang hanya menggunakan kuning telur. Letak di dalam bekas dan simpan di dalam peti ais.   Nak guna ambil.  Tak membazir kan.. ada gunanya)
  • Nak lebih sedap boleh guna perencah Nasi Goreng Cina Seri Aji.  Tak guna pun tak apa.  Ini opsyen.  Kak Noor guna sebab dah ada, guna ajelah...
  • Beberapa biji cili padi - dipatah-patahkan sahaja (Ikut citarasa kepedasan masing-masing, kalau memang extreme pedas, letaklah banyak-banyak).
  • Hirisan daun sup
  • Minyak, garam, dan gula secukupnya.  Agak-agak aje...

Cara-caranya:
  • Terlebih dahulu gaul nasi goreng bersama sambal tumis semalam @ sambal belacan,  garam dan gula secukupnya sehingga semuanya bergaul rata - Cara ini digunakan oleh bonda dan nenek Kak Noor. 
  • Panaskan minyak di dalam kuali secukupnya.  Masukkan ikan bilis terlebih dahulu dan goreng sehingga separuh garing.  Kemudian masukkan hirisan bawang besar dan bawang putih dan tumis sehingga bawang bertukar kekuningan.
  • Masukkan  telur dan kacau sehingga telur menjadi seperti scrambled eggs.
  • Kemudian masukkan nasi, diikuti dengan perencah Nasi Goreng Cina Seri Aji. Masukkan juga sosej yang telah digoreng tadi.
  • Kaupbalikkan nasi sehingga semua bahan dan perencah bergaul rata.  
  • Beberapa minit sebelum ditutup api, masukkan cili padi dan hirisan daun sup.  Gaul rata dan bolehlah ditutup api dan sedia untuk dihidangkan.
  • Semasa menghidang,  kalau nak lebih meriah nasi goreng tu..  bolehlah tabur ikan bilis goreng.
Selamat Mencuba.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.