Langkau ke kandungan utama

SYUKUR ALHAMDULILLAH, SERI DAN MERIAHNYA HARI RAYA AIDIL ADHA 2013 BERSAMA KELUARGA TERSAYANG


Terlebih dahulu Kak Noor ingin memanjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi kerana pada tahun ini Kak Noor dapat menyambut Hari Raya Aidil Adha bersama anak-anak dan juga suami tersayang di Kuala Lumpur.  Sebenarnya hasrat di hati untuk berhari raya bersama bonda dan adinda-adinda di Bukit Mertajam, namun disebabkan kekangan waktu dan juga husband baru sahaja bercuti,  maka berhari rayalah sahaja di Kuala Lumpur.   Namun begitu, Alhamdulillah cukup forum tahun ini kerana semua anak ada bersama.

Pada tahun-tahun sebelumnya, ada juga anak Kak Noor yang tidak dapat pulang berhari raya bersama disebabkan kekangan waktu di mana pada masa yang sama mereka perlu mengulang kaji pelajaran kerana hampir dengan tarikh peperiksaan ataupun menyiapkan assignment.

Bila semua anak dah berkumpul, maka perlulah dipelbagaikan hidangan di hari raya. Bukan sahaja untuk santapan keluarga tetapi juga untuk dihidangkan kepada rakan-rakan anak-anak yang bertandang. Bertemu ikut musim, itupun bila pulang bercuti. Selepas sekolah semua empunya agenda masing-masing dalam kehidupan; ada yang melanjutkan pelajaran ke IPTA dan kolej, dan ada juga yang telah bekerja. So… sempena hari raya inilah mereka dapat bertemu, lepak, sembang-sembang sambil menjamu selera. Chef terpaksalah teruk sikit kat dapur, tapi tak pelah sekali sekala, bukan selalu dapat makan air tangan Kak Noor. Beri makan kat orang pun satu sedekah juga.



Sayang ibu... the very manja walaupun dah 10 tahun.  Just a simple velvet cheese cake; beli aje kat kedai.


Kesempatan Hari Raya Aidil Adha semalam diserikan juga dengan slot memotong kek hari lahir oleh anak bongsu Kak Noor; Nur Asilah atau panggilan comelnya `Cheela'. 14 Oktober 2013 telah genap usianya 10 tahun. Dah besar anak bongsu Kak Noor ni… tapi masih dibelai dan dimanja seperti baby. Anak bongsulah katakan....  Slot memotong kek ini hanya dihadiri oleh ahli keluarga sahaja. Last minute plan dan tak sempat nak jemput sesiapa pun. Lagipun hari raya, ramai kawannya yang balik kampung berhari raya. Walau bagaimanapun, goodies untuk rakan-rakan sekelasnya pasti ada! Itulah yang dapat menggembirakan hatinya dan tak sabar-sabar untuk dibawa ke sekolah pada hari Khamis nanti.

Ok… kat atas tu celoteh Kak Noor yang berjela-jela. Kak Noor ni kalau dah mula menulis memang `ralit', tanpa full stop. Tak tahu kenapa hari ini idea penuh satu tempayan. Anyway supaya ia tidak melimpah ruah, its better to put a full stop.  Nanti bosan pula pengunjung-pengunjung blog Sajian Dapur Bonda membaca celoteh Kak Noor yang terus menerus ni. Apapun ia sekadar perkongsian.


JOM KITA TENGOK APA MENU YANG SEMPAT KAK NOOR SAJIKAN UNTUK HARI RAYA AIDIL ADHA TAHUN INI.  SKROL......


Dah penat baca celoteh Kak Noor di atas, jom kita tengok apa menu Hari Raya Aidil Adha di rumah Kak Noor semalam. Ada lontong, nasi empet, sambal tumis ikan bilis, kuah kacang, laksa Penang dan rendang ayam cili padi. Untuk dessert pula, Kak Noor sempat buatkan truffle cocktail. Tak berapa menjadi sangat truffle tu, terlembik jelinya walaupun mengikut sukatan yang terdapat pada kotak. It's ok, first time cuba. Kak Noor pun bukan terror sangat dalam bab dessert ni. Masih dalam peringkat try & error. Tapi masih sedap dimakan, Insya Allah tidak terbuang. Next time kalau buat lagi dan sempurna kejadiannya, Kak Noor kongsikan ye!

Ayam Rendang Cili Padi dimakan bersama nasi empet ataupun diratah aje....

Kuah kacang dimakan bersama nasi empet


Ada opsyen; laksa atau nasi empet.  Nasi empet boleh dimakan bersama kuah lontong ataupun kuah kacang.  Pilih aje mengikut selera masing-masing.  Tepuk dada, tanya selera.


Bahan-bahan hiasan untuk dimakan bersama laksa; timun, bawang, daun pudina (daun colgate),
 nanas, bunga kantan, dan telur.


Kuah lontong, satu periuk besar; pelbagai sayuran ada.  Potong sayur aje dah 1/2 jam.  Special for vegetarian

Itulah menu yang sempat Kak Noor sajikan semalam. Ayam rendang cili padi, nasi empet, kuah lontong, kuah kacang, sambal tumis ikan bilis, dan laksa Penang. N3 bagi menu-menu di atas (kecuali ayam rendang cili padi) pernah Kak Noor poskan dalam blog Sajian Dapur Bonda. 

Hari ini dua orang anak lelaki Kak Noor telah pulang ke institusi pengajian masing-masing, seorang pulang ke Politeknik dan seorang lagi ke IKBN.  Kembali sunyi semula, dan masak pun sikit-sikit aje.. ikut yang terada kerana orang yang `kaki' makan dah balik.  Chef pun kembali rehat semula setelah seharian `berperang' di dapur semalam. Alhamdulillah, sekarang ini Kak Noor tak perlu lagi bergegas untuk masak waktu pagi, kerana ada Chef Junior kat rumah,  lega rasanya. Dialah yang memasak untuk keluarga.   Who's the Chef Junior? 


Inilah Chef Junior, my eldest - just graduated from UMP in engineering course.

Ulasan

Liza Aryanna Izaara berkata…
waaa sedapnya....
salam aidiladha kak noor

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.