Langkau ke kandungan utama

SIAKAP TIGA RASA DENGAN PUTIK JAGUNG

Hari ini situasi rumah kembali seperti biasa.  Baru semalam rumah riuh rendah dengan gelagat anak-anak saudara, bonda, dan adinda yang datang bertandang.  Pada masa yang sama  anak lelaki kedua Kak Noor yang belajar di IKBN juga pulang bercuti pada hujung minggu. Bonda mertua dan anak lelakinya juga datang sebab tak ada orang yang hendak menjaga mereka sebab  ipar ada urusan di Melaka. Maka penuh sesaklah rumah seketika. 

Sesekali berkumpul begini memang seronok; taklah sesunyi seperti hari-hari biasa.   Sembang-sembang dan makan bersama-sama.  Hari pertama, untuk sarapan Kak Noor hidangkan nasi lemak santan kelapa sawit.  Kalau sudah ramai begini, tak boleh beli di kedai, tak puas kalau  makan seorang sebungkus sahaja.  Lagipun mereka tak pernah merasa lagi nasi lemak santan kelapa sawit.  So... masa inilah nak tunjukkan kehebatan santan kelapa sawit yang tidak mempunyai kolestrol ini.  Nak bertambah-tambah nasi pun tak apa.

Untuk hidangan tengah hari pula, ada request daripada adinda lelaki Kak Noor.  Selama ini hanya menjamu mata  masakan Kak Noor melalui blog aje.  Nak tunggu Kak Noor balik ke Utara untuk masak, tak balik-balik juga.  Tak pelah.... sempena kunjungan mereka yang julung-julung kalinya, Kak Noor akan sediakan hidangan mengikut request mereka.  Kalau nak hidangkan masakan ayam, dah selalu sangat.


Request sajian daripada adik Kak Noor.. Siakap Tiga Rasa dengan putik jagung, istimewa untuk adikku....

Selepas menyediakan sarapan pagi, Kak Noor dan hubby ke pasar tani Setiawangsa.  Nak cari ikan siakap dan sotong segar.  Ikan siakap Kak Noor nak masak tiga rasa campur dengan putik jagung dan sotong pula goreng kunyit aje.  Inilah request daripada adik Kak Noor tu!


Nyum...nyum....

Kalau nak rasa keenakannya, makan sejurus selepas dihidangkan.  Jangan tunggu sampai sejuk.


Bercakap mengenai ikan siakap ini, teringin nak share info mengenai ikan ini. Ikan Siakap atau juga dikenali sebagai Ikan Kakap Putih merupakan ikan air tawar dan air masin.  Ikan Siakap mendiami sungai dan air laut.   Ikan siakap ini ada yang mahal dan ada yang murah.  Kalau di Carrefour atau di TESCO, kita boleh membelinya  dengan harga RM7.00 seekor, tetapi kalau di pasar tani harganya RM24.00 satu kilo.  Jauh bezanya.... Nak tahu kenapa?  Kak Noor sempat tanya penjual ikan di pasar tani hari itu.  Katanya kalau yang murah tu... diternak di dalam sangkar dan diberi makan dedak, dan kalau yang mahal diperolehi di kuala sungai.

Resepi ikan siakap tiga rasa  ini pernah Kak Noor poskan dalam blog SDP (Sajian Dapur Bonda).  Kali ini Kak Noor poskan sekali lagi resepi yang sama, cuma ditambah putik jagung aje.




Bahan-bahannya.
Untuk Ikan:
2 ekor ikan siakap
Serbuk kunyit
Tepung jagung
Serbuk Pasti Sedap Knor
Minyak untuk menggoreng ikan

Untuk Kuah:
2 biji bawang besar - dipotong dadu
6 biji bawang putih - dititik
10 biji cili padi - dipotong kecil
1 inci halia - dihiris halus
1 biji tomato - dipotong dadu
1/2 biji cili benggala - dipotong dadu
1 tin kiub nanas
Putik jagung
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili thai
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos ikan
2 batang serai - dititik
Beberapa helai daun limau purut
Daun sup/daun bawang untuk hiasan
Garam secukup rasa
Ajinomoto secukup rasa
Gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
1.  Ikan dibersihkan dan ditoskan.
2.  Lumurkan ikan dengan serbuk pasti sedap knor dan kunyit. Pastikan semua bahagian dilumur rata. Kemudian lumurkan pula dengan tepung jagung. Lumur kedua-dua belah bahagian ikan termasuk bahagian dalam.
3.  Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Pastikan minyak betul-betul panas barulah dimasukkan ikan tadi. Goreng terendam ikan tersebut. Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan
4.  Panaskan minyak dalam kuali yang lain. Tumiskan cili padi, halia, serai,  dan bawang putih.
5.  Setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram,  sos ikan, dan 3 sudu jus nanas di dalam tin. Kacau sebentar.
6.  Masukkan bawang besar, tomato, nenas, putik jagung, dan cili benggala.
7.  Masukkan air sedikit. Tambahkan garam, gula, dan ajinomoto.
8.  Biarkan kuah mereneh seketika. Setelah kuah agak pekat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng tadi.  Taburkan daun sup/daun bawang

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
bila letak daun limau purut? - Aini
Kak Noor berkata…
Oops! terlupa nak tulis. Maaf ye.. Masukkan selepas kita masukkan air. (No. 7).

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.