Langkau ke kandungan utama

FENOMENA FUDGY BROWNIES @ BROWNIES KEDUT

Assalammualaikum.


Fenomena FUDGY BROWNIES atau dalam Bahasa Melayunya BROWNIES KEDUT. Terdapat pelbagai resepi dan versi brownies ini. Cuma pilih sahaja resepi yang berkenan di hati.



Fenomena brownies kedut ini juga menjalar kepada sibongsu di rumah. Request suruh ibu buat, nak makan brownies kedut katanya. Siap bagitahu lagi kalau ibu tak buat Shila order kat kawan di sekolah.



Buat apalah nak beli kalau ibu sendiri pun boleh buat. Semua bahan dah ready di rumah. Cuma nak rajin aje.  Sebenarnya dah banyak kali buat brownies ini. Kadang-kadang tu.. makan pun tak habis. Itulah anak-anak kita ni, kalau tengok kawan makan brownies dia pun teringin nak makan, minta kita buatkan.  Tapi bila dah buat, makan sedikit sahaja.  ,Satu loyang tu banyak sangat, tak habis makan satu famili.  Makan diberilah kepada jiran-jiran dan office mate untuk sama-sama merasa. 




Resepi yang Kak Noor gunakan ini hasilnya memang moist dan sedap sangat. Resepi ini Kak Noor skodeng di FB. Mohon dihalalkan kepada empunya resepi ye.  Resepi asal tiada whipping cream d tetapi Kak Noor tambah untuk menyedapkannya lagi. Kak Noor guna loyang 10" x10". 


Sebelum dibakar, letak chocolate coin putih dan cincangan badam

Ada taburan badam dan chocolate coin lagi. Coklat pula Kak Noor guna coklat compound Beryls. Ada terbaca dalam resepi-resepi brownies yang diposkan, penggunaan jenama coklat turut mengambil kira keenakan brownies yang dihasilkan. Ada juga yang menggunakan chocolate chips jenama Hershey's. 


Untuk tempahan FUDGY BROWNIES, 
Sila hubungi 0162890412. 
Harga:  RM45 (tanpa topping)  RM50 (topping)

CHOCOLATE BROWNIES KEDUT
Dicuba oleh: Sajian Dapur Bonda



Bahan-bahannya:
400 gm chocolate compound Beryls
150 gm unsalted butter
100 gm gula perang
100 gm gula kastor
4 biji telur Gred A - Kak Noor guna telur Omega
1 sudu kecil esen butter vanilla
120 gm tepung naik sendiri jenama Blue Key
2 sudu besar susu tepung Fernleaf
2 sudu besar UHT Whipping Cream
30 gm serbuk koko Hershey's

Untuk Hiasan:
Chocolate coin (putih atau coklat)
Taburan badam

Cara-caranya: 
1. Chocolate compound dipotong kecil. 
2. Satukan chocolate compound dan butter di dalam bekas. Cairkan dengan menggunakan kaedah double boiler hingga coklat dan butter larut sepenuhnya. 
3. Di dalam bekas yang lain pula, satukan gula kastor, gula perang, telur, dan esen butter vanilla. Gaul rata menggunakan whisk sahaja. 
4. Satukan tepung naik sendiri dan serbuk koko, dan kemudian diayak. 
5. Tuangkan adunan coklat ke dalam adunan telur dan gula. Masukkan whipping cream. Kacau rata. 
6. Kemudian masukkan ayakan tepung yang bercampur koko tadi ke dalam adunan sedikit-sedikit. Kemudian gaul rata. 
7. Tuangkan adunan ke dalam loyang 10” x 10” yang telah dilapik baking paper dan dioleskan juga dengan butter. 
8. Sekiranya suka tabur cincangan badam dan hiaskan dengan coklat coin. 
9. Bakar adunan dalam ketuhar yang telah dipanaskan 15 minit awal dengan suhu 160C selama 30 minit mengikut kepanasan suhu ketuhar masing-masing. 
10. Bila telah masak, tutup oven. Biarkan kek di dalam oven dengan pintu oven direnggangkan sedikit dan biarkan selama 15 minit. 
11. Potong semasa brownies masih suam-suam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.