Langkau ke kandungan utama

TERUJA MASAK PULUT KUNING MENGGUNAKAN PERIUK NOXXA, 7 MINIT AJE...

Assalamualaikum.

Bagi N3 Jom Masak Dengan Periuk Noxxa kali ini, Kak Noor ingin berkongsi resepi pulut kuning yang dimasak menggunakan periuk Noxxa.




Sebenarnya pulut kuning ini Kak Noor masak hari Ahad yang lalu. Hari Isnin bawa ke pejabat untuk sarapan pagi bersama kawan-kawan.  Dimakan pula bersama rendang pedas ayam yang telah dipanaskan beberapa kali dalam periuk Noxxa menggunakan fungsi `STIR FRY'.  Mudah dikaupbalikkan sehingga rendang kering dan berwajah serunding. Yang bestnya periuk dalamannya tidak melekat langsung.  





Pulut pula Kak Noor guna pulut susu Siam yang dikirim daripada bapa rakan sepejabat yang tinggal di Padang Besar. Telah agak lama pulut ini disimpan di dapur.  Kalau tak salah Kak Noor beli masa nak raya puasa  hari tu.  Niat di hati nak buat ketupat pulut makan anak beranak di pagi raya sebab pelan asal nak raya di KL aje.  Tapi last minute pulang juga berhari raya ke Bukit Mertajam bersama bonda dan adinda-adinda di sana.   Orang kata pulut susu Siam ini sedap sebab ia 100% pulut, tak dicampur dengan beras. Ia wangi, lembut, dan sedap dimakan.

7 minit masak dengan periuk Noxxa?  Anda tidak percaya?! Mula tu memang tak percaya, tapi bila telah bereksperimen dengannya sendiri baru percaya.   Yang bestnya tidak perlu rendam semalaman pulut seperti mana biasa kita lakukan. Sekarang ini bila teringin aje nak makan mulut kuning, terus ambil pulut basuh dan masak.  7 minit kemudian dah boleh dimakan.  Teramat mudahnye...

Selepas 7 minit berlalu, inilah hasilnya....

Pulut kuning dengan sukatan  6 cawan beras pulut susu ini boleh kater seramai 20 - 25 orang makan. Alhamdulillah semua rakan pejabat dapat merasa seorang sedikit.  Makan pulut ni bukan boleh makan banyak seperti kita makan nasi.  Kak Noor awal-awal dah surrender makan mulut, takut mengantuk di pejabat.   Maklumlah bila dah berusia ni, cepat `lentuk' kalau silap makan.  Nak buka mata depan komputer pun tak boleh.  Asyik nak terpejam aje.

Ini adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat pulut kuning.  Antaranya ialah Santan Sawit KHALIS yang rendah lemak dan bebas kolestrol. Sila klik link yang diberikan untuk mengetahui mengenai santan ini.  Bagi yang ada periuk Noxxa bolehlah ikuti cara-cara penyediaannya.  


Inilah Santan Sawit KHALIS yang dimaksudkan.



Bahan-bahannya:
6 cawan beras pulut susu Siam
4 cawan air
2 cawan santan pekat - Kak Noor gula Santan Sawit KHALIS
7 - 8  biji lada hitam  - (opsyen)
1 biji bawang  besar -  dirancik halus
Sedikit serbuk kunyit
Pewarna Yellow Egg Star Brand
1 sudu kecil gula
Garam secukup rasa

Penyediaannya:
1.   Basuh beras pulut dan toskan.  Tidak perlu rendam.
2.  Masukkan semua bahan di atas tadi di dalam periuk dalaman. Kacau rata.
3.  SET fungsi HIGH PRESSURE 7 minit.  Putar tombol ke arah HP.   Tekan ON.
4.  Selepas 7 minit berlalu, akan bunyi beep.  Putar tombol ke STEAM untuk bebaskan wapnya.
4.  Selepas wap dibebaskan, buka tudung.  Kaup balikkan dan kacau rata.
5.  Dah boleh dimakan bersama rendang/serunding/sambal kerang/sambal ikan bilis dan apa-apa aje yang kena dengan selera kita.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.