Iklan Nuffnang

7 Ogos 2012

Kuah Kacang Utara

Hari ini cuti.  Cuti?? Bukan cuti yang diwartakan oleh Kerajaan Malaysia tetapi cuti yang diwartakan oleh Kak Noor sendiri. Terpaksa ambil cuti kecemasan hari ini sebab anak yang bongsu demam sejak semalam. Katanya kerongkong sakit dan pedih bila menelan. Kak Noor dah jangka ini mesti ada kaitan dengan tonsilnya yang bengkak. Itulah penyebabnya dia demam tiba-tiba dan menggigil sejuk.  Untuk sementara waktu, hanya beri ubat demam yang memang sedia ada di rumah. Biasalah kalau tak makan antibiotik, demam tak boleh baik. Suhu badan akan naik kembali selepas 6 jam. Lebih-lebih lagi kalau tonsil bengkak teruk. Memang memerlukan antibiotik.

Seawal jam 8.00 pagi Kak Noor telah membawa anak ke klinik. Hubby pun pergi kerja lewat sedikit sebab nak temankan ke klinik. Memang betul jangkaan Kak Noor. Kata doktor tonsilnya merah dan bengkak. Tak bolehlah nak puasa…. kena minum air banyak-banyak. Dapat MC, tak pergi sekolah.

Memandangkan Kak Noor ada di rumah hari ini, bolehlah masak yang best sikit untuk juadah berbuka puasa. Lagipun pagi tadi sekembalinya Kak Noor dari klinik, sempat singgah di NSK Taman Sri Rampai membeli lauk pauk dan sayur-sayuran. Orang tak sebegitu ramai jika dibandingkan dengan hujung minggu. Bolehlah ambil masa yang lama sedikit untuk membuat pilihan.




Sejak seminggu yang lalu teringin sangat nak makan nasi empet dengan kuah kacang. Tak sempat nak tunggu raya dah…. Teringin sesangat ni… Kacang kisar dah memang sedia ada di dalam peti sejuk. Cuma beli bungkusan nasi empet cap Adabi di NSK pagi tadi. Lagipun nasi empet kuah kacang memang makanan kegemaran keluarga. Kalau ada kuah kacang dan nasi empet, itulah yang akan diulang makan . Tak rugi, garenti habis. Pun begitu, walaupun ada kuah kacang dan nasi empet, nasi dan lauk pauk mesti dimasak juga sebab hubby Kak Noor wajib makan nasi semasa berbuka puasa. Selepas makan nasi, barulah dijamah juadah-juadah yang lain.



Bercakap pasal kuah kacang ini, ia adalah resepi turun temurun keluarga Kak Noor. Pada setiap hari raya; hari raya puasa dan hari raya haji, kuah kacang ini tidak pernah ketinggalan sebagai salah satu juadah wajib di pagi raya. Kelainan resepi kuah kacang ini ialah ada antara bahan-bahan yang perlu digoreng terlebih dahulu sebelum dikisar. Tumisnya pula menggunakan marjerin. Mungkin inilah rahsia yang menambahkan aroma pada kuah kacang ini.



So… hari ini Kak Noor nak share resepi kuah kacang Utara yang sedap tu dengan kekawan semua. Rugi kalau tak cuba tau! Selain dimakan bersama nasi empet, boleh juga dibuat kuah untuk mencicah sate dan cucur. Boleh cuba masak untuk raya tahun ini….




Bahan-bahannya:
5 cawan kacang tanah yang telah dikisar kasar - Kak Noor beli yang telah siap dikisar
2 batang serai - dititik
*3 sudu besar gula perang atau gula merah
3 sudu besar gula putih
3 keping asam gelugor (asam keping)
¼ cawan pati santan atau ¼ cawan susu sejat
Garam secukup rasa
1 sudu kecil serbuk perasa – jika suka
¾ cawan marjerin
¼ cawan minyak kelapa

Bahan-bahan B (Digoreng kering tanpa minyak dan kemudian dikisar):
100 g cili kering
8 batang serai – dihilis halus
2 biji bawang besar – dipotong kecil
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
3 inci halia
2 inci lengkuas
½ inci belacan
Air secukupnya untuk mengisar

Penyediaan Bahan-bahan B:
1. Cili kering dipotong kecil dan kemudian direbus ataupun direndam dengan air panas sehingga lembut. Kemudian dibasuh. Semasa membasuh, ramas cili kering supaya bijinya keluar. Kemudian toskan.
2. Semua bahan B digoreng kering terlebih dahulu di dalam kuali sehingga naik bau lebih kurang 15 minit.
3. Masukkan bahan B di dalam blender bersama air secukupnya. Kisar sehingga semua bahan menjadi halus.

Cara-cara membuat kuah kacang:
1. Panaskan marjerin dan minyak di dalam periuk. Tumis bahan-bahan B yang telah dikisar sehingga naik bau dan terbit minyak.
2. Masukkan sedikit air dan kacau rata.
3. Kemudian masukkan gula perang, gula putih, garam, serbuk perasa, asam gelugor, dan serai. Kacau rata sehingga semua bahan mesra.
4. Selepas itu bolehlah dimasukkan kacang tanah kisar dan kacau rata. Masukkan pati santan dan juga air secukupnya. Kuah kacang mestilah jangan terlalu cair atau terlalu pekat. Masak sehingga kuah mendidih.

*Kuah kacang akan menjadi warna merah gelap sekiranya kita gunakan gula merah, tetapi sekira digunakan gula perang, warna kuah kacang akan berwarna merah terang.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bila tengokkn bahan nya yang agak mudah ingin sekali saya mncubanya.Terima kasih kak Noor sebab sanggup share resepi temurun akak.

Kak Noor berkata...

Cubalah, kalau tak cuba tak tahu bagaimana rasanya.

Tanpa Nama berkata...

saya dah cuba kak noor...memang sedap...terima kasih kak noor kerana sharekan resepi ni....

Kak Noor berkata...

Alhamdulillah... manfaat juga resepi yang Kak Noor kongsikan. Tak sempat nak tunggu rayalah ni!

Tanpa Nama berkata...

Salam ..tgh mlm mcm ni tertiba tringin plak nk cr resepi kuah kcng..pdek kata dlm byk2 sy tpikat kt yg kak noor pya..tgk dh tliur blum mkn..so raya thn ni sy akan cuba..so tz share kuah kcng anda..

tinot tiny berkata...

wah sama je bahan resepi kuah kacang ngn rendang ayam kak noor ngn bahan yg mama saya guna.. harap-harap rasenya sama la..almaklumla.. air tangan anak dengan mak tak sama.. tak sabar balik ni nak cuba.....

Tanpa Nama berkata...

dap dap.....

Tanpa Nama berkata...

sy sgt2 bterima kseh pda k.nor sbb bg tnjuk ajar yg sgt brguna ni untk smue resepi2 k.nor mmg terbaikk....kuah kcg ni yg plg sdap pnah kami skluarga nikmati.. bsar phala akk dpt bkgsi ilmu..

Kak Noor berkata...

Terima kasih kerana sudi mencuba resepi ini. Alhamdulillah.

Tanpa Nama berkata...

Kak..kacang xpayah goreng dulu ke?
Terus blend jea

Kak Noor berkata...

Sekiranya beli kacang yang telah siap dikisar, tak perlu goreng lagi kerana kacang ini dikisar ia telah digoreng terlebih dahulu. Tetapi kalau beli kacang tanah yang belum dikisar hendaklah digoreng dahulu tanpa minyak ataupun disangai di dalam oven.

georgyna berkata...

Salam. Boleh sy tau mana beli kacang yg telah siap dikisar? Tq. :)

fazliana berkata...

kuah kacang kak noor nmpk mnyelerakan ..terliur lak sy..nk boleh??

Nuffnang