Langkau ke kandungan utama

CUCUR KEMBONG (CUCUR MANIS)


Cucur kembong atau cucur manis adalah sinonim dengan orang kampong. Ia dihidangkan pada waktu petang sebagai hidangan keluarga ataupun bila ada orang bertandang ke rumah. Seingat Kak Noor yang dibesarkan di kampong, arwah maktok Kak Noor kerap juga buat cucur kembong ini. Mungkin disebabkan mudah dan cepat disediakan. Selalunya dihidangkan bersama minuman teh o atau kopi o. 




Bercakap pasal cucur kembong ini terkenang kembali semasa zaman kanak-kanak dulu. Bersantai di pelantar bersama-sama kawan-kawan sambil menghirup udara nyaman di waktu petang dan menikmati suasana damai ditemani daun nyior yang melambai cukup membuat perut kami semua terasa `keroncong' (lapar).  Maka… maktok Kak Noor akan membuat cucur kembong untuk dimakan beramai-ramai. Dalam masa tidak sampai lima minit dua pinggan cucur telah habis. Kalau diikutkan nafsu makan,  memang tak kenyang lagi, tapi Alhamdulillah itulah rezeki yang diberi olehNYA.  Itulah zaman kanak-kanak Kak Noor yang dibesarkan di sebuah kampong yang diberi nama Kampung Pisang Awak (Bukit Dumbar).  Semuanya cukup membuahkan nostalgia. Terkenang kawan-kawan sepermainan yang ligat bemain di mana sebuah kampung diterokai.   Oh… di manakah kalian semua sekarang?  Kalaulah bisa kuputarkan masa…..




Terlalut pula sentimen Kak Noor ni! Maklumlah bila kita semakin berusia, semakin bertambah sensitif dengan keadaan sekeliling dan juga kenangan lalu. Ok kita tutup nostalgia Kak Noor yang tiada penyudahnya itu dan terus ke resepi. Resepi cucur kembong ini telah diubah suai mengikut arus kemodenan (guna bahan-bahan terkini).

Bahan-bahannya:
3 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)
3/4 cawan gula pasir halus – boleh tambah gula sekiranya suka manis
½ sudu kecil garam
3 sudu besar mayonis
1 biji telur
½ sudu esen vanilla/ros - opsyen, tak letak pun tak ape
Air panas (suam) secukupnya
Minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara menyediakannya: 
1. Masukkan kesemua bahan di atas di dalam satu bekas kecuali air panas (suam). Gaul rata. Masukkan air sedikit demi sedikit seperti bancuhan membuat jemput-jemput. Gaul sebati.
2. Memandangkan resepi ini menggunakan tepung naik sendiri, maka ia tidak perlu diperap terlalu lama, hanya lebih kurang 20 minit sahaja atau sehingga bancuhan kembang.
3. Panaskan minyak secukupnya. Guna api sederhana. Jangan terlalu panas, ditakuti renting di bahagian luar tetapi tidak masak di bahan dalam.
4. Sebelum menggoreng, bancuhan tepung tadi hendaklah digaul sekali lagi supaya rata.
5. Kemudian jemputlah bancuhan tepung sama ada dalam bentuk bulat-bulat atau dalam bentuk lonjong.
6. Goreng sehingga kekuningan, kemudian diangkat dan ditoskan.

Ulasan

asyifamustaffa berkata…
Bole cuba nie....anak2 msti suka....copy resepi dlu ye k.noor...:-)
Gee® berkata…
Comelnya jemput kembong...
Eyma Balkish berkata…
Dulu suka sangat buat cucur manis..:-)
Orang tua dulu-dulu, kalau nak meminang anak dara untuk anaknya, inilah ada salah satu ciri yang dinilai olehnya. Jemput cucur mesti comel-comel. Dari itu dapat tahu anak dara itu rajin orangnya.
Kenapa sekarang tidak? Ada nostalgia ke? Kak Noor pun bukan selalu buat. Walaupun ia agak ringkas dan mudah, tetapi kadang-kadang sifat M***S......
Unknown berkata…
Sedap ni nak cuba....mohon d copy redepinya.
liavendor berkata…
Srdapnya... Bentuk pon kembung cntik je
liavendor berkata…
Srdapnya... Bentuk pon kembung cntik je
Nani Shuhada berkata…
sedap...pernah cuba aritu

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.