Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

30 Mei 2012

PUDING LAICI KASTARD



Hai....  malam-malam begini tiba-tiba terasa pahit mulut pula dan ingin menjamah sesuatu yang manis dan sejuk bila masuk ke tekak.  Buka peti ais tiada apa-apa desert enak yang hendak dimakan.    So... teringat ada lebihan agar-agar stripe di dalam almari.  Bila ditimbang, adalah lebih kurang 30 gram.  Dua hari yang lalu Kak Noor beli laici tin.  Just simpan sebagai stok, bila nak guna, benda tu dah tersedia ada.  Intip-intip juga bahan-bahan lain di dalam almari.  Alrite... semuanya cukup untuk menyediakan suatu puding yang enak.  Banyak juga bahan-bahan yang perlu digunakan untuk menyediakan puding in.


Ini guna acuan loyang aje....  potong guna pisau biasa aje.....

Puding diletakkan di dalam bekas plastik, keluar daripada peti ais, terus makan.  
Kebiasaannya bila Kak Noor menyediakan sesuatu sajian, Kak Noor akan menyediakannya dalam kuantiti yang banyak.  Telah memang terbiasa sebab keluarga Kak Noor `meriah'.  Setelah ketiga-tiga orang anak  keluar rumah untuk melanjutkan studi mereka, maka tiadalah orang yang `kaki makan' kat rumah ini.  Tetapi itulah.... Kak Noor tak pandai nak adjust masak sikit-sikit.  Walaupun dah cuba adjust, masih ada lebihan jugak. Tak pe lah..... selalunya Kak Noor bawa ke pejabat sahaja, beri kawan-kawan rasa.  Sedeqah juga tu kan..!

Bahan-bahan yang digunakan untuk membuat puding laici kastard ini adalah seperti di bawah.  Kak Noor amat puas hati dengan hasilnya.  Teksturnya lembut dan gebu. Tak caya tengoklah gambar di atas tu...  Selamat mencuba....

Bahan A:
250 gm gula pasir
30 gm agar-agar stripe
4 cawan air
1/2 tin air laici

Bahan B (disatukan dan dikisar sebati):
4 biji kuning telur
1 tin susu cair
3 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar bes minuman buah laici
1 tin buah laici (guna 3/4 sahaja), *asingkan 1/4 untuk ditabur dalam puding
1 sudu kecil garam halus
1/2 tin air laici
50 gm butter

Bahan C:
4 biji putih telur
1 biji isi oren (sunkist)
(putih telur dan isi oren di kisar sehingga sebati dan kembang)
*Buah laici yang diasingkan tadi-dipotong kecil

Caranya:
1.  Masak agar-agar dengan air sehingga larut.
2.  Selepas itu, masukkan gula bersama air laici dan masak sehingga gula larut.
3.  Sementara itu kisar bahan-bahan B kecuali butter.   Setelah dikisar sebati, baru dimasukkan butter dan kisar sedikit lagi. Masukkan ke dalam larutan agar-agar tadi dan masak sehingga mendidih.
4.  Selepas itu masukkan bahan C dan kacau hingga sebati dan pekat. Tutup api. Masukkan buah laici yang dipotong kecil ke dalamnya dan kacau rata.
Tuangkan ke dalam acuan yang digemari dan biar beku di dalam peti sejuk.
Bolehlah dihias dengan belahan isi oren jika mahu.
Catat Ulasan

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang