Langkau ke kandungan utama

Lets Cook with Kicap ENAQ, Ayam Masak Kicap Cabai

Assalammualaikum.

LETS COOK with Kicap ENAQ. Memang sedap sangat.  Siapa yang belum memiliki kicap ini bolehlah mencubanya. Kicap ini telah jadi viral di media masa. 



Sejak dahulu lagi kita cuma mengenali kicap jenama Tamin, Jalen, dan Kipas Udang. Kini kicap terbaharu di pasaran iaitu Kicap ENAQ tidak kurang sedapnya, malah lebih sedap dan lebih ekonomik.  Sesuai dengan tag linenya `Tersedap, Bukan Termahal' kicap ini telah mula diterima oleh masyarakat. Kalau dulu kicap ini sukar didapati di pasar raya, tetapi sekarang ini mudah diperolehi di semua pasar raya ternama, malah di negara Berunai.  Produk Bumiputra dan Halal Toyibban. Thumbs-up to Kicap ENAQ dan ownernya Hj Jaffar Abu Bakar (JAB).




Kak Noor memang telah bertukar kepada kicap Enaq sejak kemunculannya di pasaran.  Masa itu kicap ini belum lagi dikenali ramai. Biasalah sebagai consumer, kita akan beli jenama yang biasa kita beli; amat sukar untuk bertukar kepada jenama atau produk baharu yang lain.  




Tetapi bila owner kicap ENAQ sendiri memberi sample kicap ENAQ untuk dirasai, dan Kak Noor telah  mencuba memasak pelbagai menu menggunakan kicap ENAQ ini, hasilnya memang awesome.  Sejak itu hanya kicap ENAQ sahaja yang bertakhta di rumah Kak Noor.

Jom tengok video ni sekejap.  Tentu teruja nak cuba resepi inikan.  Memang sedap.  Apalagi kalau makan bersama nasi panas.  Anak-anak pun suka sebab rasa pedas dan manisnya seimbang.





Inilah salah satu resepi faveret famili yang menggunakan kicap lemak manis ENAQ, Ayam Masak Kicap Cabai.   Kak Noor telah cuba kicap lain untuk masakan ini tetapi hasilnya tak seenak menggunakan kicap ENAQ.  





Ayam Masak Cabai Kicap
Inspirasi oleh: Kak Noor @ Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahan A:


1 ekor ayam – dibuang kulit dan dipotong 16 atau ikut suka
2 sudu besar sos tiram

Kicap lemak manis ENAQ secukupnya
2 sudu besar serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk jintan putih

2 sudu besar serbuk cili
1 labu bawang besar – dipotong bulat

1 biji tomato saiz besar - dipotong 4
2 biji cili hijau - dihiris serong
1 sudu besar madu (opsyen)

1 tangkai daun kari - untuk ditabur
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menggoreng ayam

Bahan-bahan B (Tumis):
2 batang serai – diketuk
2 tangkai daun kari
1 labu bawang besar – dihiris
Minyak untuk menumis

Bahan-bahan C (dikisar halus):
2 senduk nasi cabai kering
2 labu bawang besar saiz sederhana
3 ulas bawang putih
1 inci halia (saiz ibu jari)

Bahan-bahan D (Perapan Ayam):
1 sudu kecil garam halus
Serbuk kunyit secukupnya
1 sudu besar serbuk Cukup Rasa Maggi

Persediaannya:
1. Ayam diperap bersama serbuk kunyit, garam, dan serbuk Cukup Rasa Maggi selama 30 minit. Kalau boleh perap semalaman di bahagian sejuk beku lagi bagus. Bila nak goreng keluarkan dan nyakbekukan dulu.
2. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Goreng ayam ¾ masak dan toskan.

Cara-cara Memasak:
1. Ambil minyak gorengan ayam secukupnya untuk menumis. Tumis bahan B; serai, hirisan bawang besar, dan daun kari sehingga layu dan naik bau.
2. Kemudian masukkan bahan-bahan C yang telah dikisar halus, kacau rata, dan dimasak sehingga terbit minyak (cabai garing).
3. Masukkan sos tiram dan kacau lagi. Masukkan sedikit air (bergantung kepada banyaknya kuah yang dikehendaki), gula, dan garam secukupnya. Masak sehingga kuah mendidih.
4. Kemudian masukkan ayam gorengan tadi. Tuang kicap lemak manis ENAQ secukupnya, serbuk jintan manis, jintan putih,serbuk cili,  dan kacau rata. Biar ia mereneh di atas dapur sehingga ayam masak.
5. Sebelum tutup api, masukkan potongan bawang besar, buah tomato, cili hijau dan madu. Kacau rata sehingga bawang besar layu sedikit, kemudian bolehlah ditutup api. Taburkan daun kari.

6. Sedia untuk dihidangkan. 

Ulasan

Susan berkata…
I just found this blog and have high hopes for it to continue. Keep up the great work, its hard to find good ones. I have added to my favorites. Thank You. Deskgram is one of the most popular social media platforms available today. Using Deskgram you can upload photos for the whole world to see, document their daily lives, work, and travels and search through thousands of photos uploaded by users on any number of subjects.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.