Langkau ke kandungan utama

KEK BATIK EXTRAVAGANZA SEDAP (TOPPING COKLAT GANACHE, CHEESE DAN CHOCOLATE RICE)

Assalammualaikum.


Dalam banyak-banyak posting,  Kak Noor cuma perasan ada satu sahaja N3 berkaitan kek batik yang dimuatkan dalam blog Kak Noor bertajuk Kek Batik Marie Ekspres. Ini bermakna kek batik marie memang jarang dibuat untuk kudapan famili, walaupun anak-anak begitu menggemari kek ini. Sebenarnya penyediaan dan cara membuatnya memang ringkas dan mudah, tak perlu guna oven, cuma disejukkan di dalam peti ais. 



Kalau untuk resepi asas kek batik marie, kebanyakan bahan-bahan yang digunakan memang telah tersedia stok di rumah. Cuma perlu beli bahan utamanya iaitu biskut marie. Pun begitu ada juga resepi yang menggunakan biskut disgestive. Tetapi untuk resepi kek batik ini Kak Noor lebih prefer menggunakan kombinasi biskut marie dan biskut tiger; kedua-duanya jenama Tiger. 



Semasa kecil dahulu tak pernah tahu yang biskut marie boleh dibuat kek. Hmm...mungkin juga nenda tidak pernah membuatnya. Biasanya biskut marie ini Kak Noor buat ala-ala nestum. Caranya dengan merendam biskut marie di dalam teh o. Selepas biskut lembik, kacau sampai biskut hancur. Kalau nak sedap letak gula lagi. Jadilah nestum.... nyum..nyum..




Tetapi untuk penyediaan kek batik  kali ini, resepinya diubah suai mengikut citarasa Kak Noor hasil daripada melayari blog rakan-rakan yang memuatkan pelbagai resepi kek batik. Kebanyakan resepi yang ditemui hanya menumpukan kepada penggunaan biskut marie dan koko.  


So Kak Noor ambil satu pendekatan iaitu untuk mengolah resepi sendiri berdasarkan resepi-resepi yang sedia ada. Selepas menciptanya (macam komposer lagu pulak) dengan mencampuradukkkan bahan-bahan untuk resepi-resepi tersebut, maka terhasillah satu resepi Kek Batik inspirasi daripada Kak Noor. Kak Noor namakan kek batik ini dengan nama `Kek Batik Extravaganza Sedap'.  


Kek Batik olahan Kak Noor ini adalah esidi istimewa dan pertama kali released kepada jiran Kak Noor yang bernama Yang Noi. Sebelum kepemergiannya ke tanah suci menunaikan umrah bersama suami dan anak-anak, beliau telah menempah beberapa jenis biskut dan kek untuk diberikan kepada sahabatnya.  Katanya sebagai surprise,  dan meminta tolong Kak Noor deliver kepada sahabatnya nanti. Beliau request kek batik sebab sahabatnya pernah menyatakan keinginan nak makan kek batik bila terlihat gambar yang dimuatkan dalam FB. 


Wow! bila dah buat memang berbaloi. Tak sia-sia memerah otak untuk mencipta resepi ini. Sedap sangat mak ooi... Tengok ajelah bahan-bahan yang digunakan dalam resepi ini. Mesti kau orang semua dah dapat imagine betapa extravaganza sedapnya Kek Batik  ini.


Okay jom kita layan resepinya di bawah:

Resepi Kek Batik Extravaganza Sedap
(Topping Ganache, Cheese, dan Chocolate Rice)
Inspirasi oleh: Kak Noor @ Sajian Dapur Bonda


Bahan-bahan:
500 gm biskut marie susu - patah 4
100 gram biskut susu Tiger – patah 2
250 gm butter (Kak Noor guna jenama twin cows)
3 biji telur gred A - pukul sikit
1 cawan susu pekat manis coklat jenama SAJI
1 cawan susu segar perasa coklat Gooday
1/2 cawan serbuk koko
½ cawan serbuk milo
½ sachet coffee hazelnut
2 sudu besar susu tepung berkrim
1 sudu besar butter vanilla
1 sudu besar chocolate emulco
½ cawan mixed fruits
½ cawan kismis
½ cawan coklat chip
¼ cawan cornflakes – diramas kasar
Almond nib/almond flakes yang telah dipanggang
3 sudu besar sirap coklat Van Hounten

Topping:
Coklat ganache
Parutan keju
Coklat rice

Cara-caranya:
1. Mula-mula cairkan mentega terlebih dahulu menggunakan api yang sederhana.
2. Masukkan susu pekat coklat, susu segar, dan kacau sebati.
3. Kemudian masukkan telur dan butter vanilla. Kacau sehingga bergaul rata dan sebati.
4. Masukkan milo, serbuk koko, coffee hazelnut, dan susu tepung. Kacau sehingga sebati. Masak sehingga sedikit pekat dan berkilat. Tutup api.
4. Cepat-cepat masukkan biskut, diikuti dengan dengan mixed fruits, kismis, coklat cip putih, cornflakes, dan almond. Gaul sebati dan semua bahan diselaputi
6. Tuang ke dalam loyang 9 x 9 yang telah digriskan dengan butter terlebih dahulu (semasa ini adunan masih lagi suam)
7. Susun dan tekan biskut sehingga padat.
8. Curahkan coklat ganache di atas permukaan kek tadi dan sapu rata. Taburkan parutan keju dan coklat rice.
9. Sekiranya mahu keseluruhan kek disaluti oleh coklat ganache, masukkan adunan ke dalam peti ais terlebih dahulu setelah kaedah No. 7. Selepas adunan menjadi keras, keluarkan daripada loyang, dan teruskan dengan kaedah No. 8.  Semasa mengeluarkannya sapukan sedikit butter pada spatula.
8. Tutup loyang dengan pembalut plastik, dan akhir sekali sejukkan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya selama dua jam. Kalau semalaman lagi elok.
9. Keluarkan kek batik tadi daripada peti ais dan biarkan di luar selama lebih kurang 10 minit supaya ia lembut kembali sebelum dipotong.

Penyediaan Coklat Ganache: Nisbah 1:1
100 gram coklat milk compound
100 ml whipping cream

Cara-caranya:
Teknik yang betul mencairkan Coklat Compound adalah setup asas (wap air panas)

1. Panaskan air di dalam periuk atas dapur. Bila dah berasap, tutup api.
2. Di atasnya letakkan bekas yang lebih besar berisi coklat yang telah dipotong kecil dan whipping cream. Gaulkan secara perlahan sehingga coklat cair sepenuhnya dan sebati dengan krim.
3. Sejukkan menggunakan suhu bilik sebelum digunakan .

Tips:
Gaulkan campuran tersebut dengan sebati dan secara perlahan sehaja supaya udara tidak terperangkap di dalam coklat tersebut, yang akan menyebabkan tekstur coklat Ganache yang tidak licin.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.