Langkau ke kandungan utama

Specially for Samperit's Lovers, Samperit Bonda menggamit nostalgia

Assalamualaikum...

Wow! Specially for Samperit's Lovers. Siapa suka biskut ini? 


Biskut klasik dan nostalgia dan tak pernah dilupakan. Kebiasaannya semasa Hari Raya sahaja dapat makan biskut ini.  Tetapi kini, Kak Noor membuatnya sepanjang tahun sebab ada juga customer yang mengidam dan teringin nak makan biskut ini.
  
Samperit klasik bewarna merah

So N3 kali ini nak kongsi `secret receipe' yang Kak Noor gunakan untuk jualan biskut ini. Pemurahlah pula kan... Tak pe Kak Noor kira sedekah aje. Sesiapa yang nak buat untuk makan atau jualan Kak Noor halalkan dunia dan akhirat.

Samperik klasik dengan hiasan coklat cip pink

Samperit dah sebati dengan jiwa. Sejak remaja lagi Kak Noor telah membantu bonda untuk membuat samperit ini untuk jualan pada setiap hari raya.  Acuan yang digunakan ialah acuan sawa.  Memang kalau tak pandai menekan dohnya, bunga yang dihasilkan akan penyet dan kembang.  Perlu ada skil untuk menggunakannya.

Samperit Coklat dengan hiasan cip coklat putih dan pink
Sebelum ini, samperit yang Kak Noor buat bunganya tak cantik dan kembang selepas dibakar walaupun menggunakan resepi bonda. Resepi bonda Kak Noor tiada sukatan tetap. Orang dulu-dulu main agak-agak aje sukatannya, tetapi tetap elok dan sempurna kejadiannya.

Latest..... samperit pandan yang mempunyai perasa pandan.
Tetapi Kak Noor tetap tidak berputus asa dan terus bereksperimen dengan pelbagai resepi samperit yang ada di FB dan blog. Tips-tips yang diberi dijadikan rujukan dan garis panduan. 

Tempahan untuk hantaran


Untuk Samperit Bonda ini tiada penggunaan telur ye. Kak Noor menggantikannya dengan whipping cream. Dah inilah samperit hasil eksperimen Kak Noor. Samperit ini memang sedap, dan melting bila masuk mulut.



Insya-Allah kalau ikut resepi dan tips yang diberi, bunganya tidak jatuh dan tetap maintain walaupun selepas keluar daripada oven.

Samperit klasik dengan hiasan ceri merah dan ceri hijau

Samperit Bonda
Oleh: Kak Noor, Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:
250 gram mentega 
1/4 cawan gula ising (jenama Gula Prai, CSR atau King's brand)
1/2 cawan susu pekat manis 
*350 gram tepung jagung
*100 gram tepung red rose
*1/4 cawan tepung kastard 
1 sudu besar susu tepung Everyday
1 sudu teh esen vanilla
Untuk hiasan boleh guna ceri atau cip coklat

(Bahan-bahan bertanda * diayak bersama)

Cara-caranya:
1. Masukkan buttercup dan gula ising ke dalam mangkuk. Gaul sebati sahaja menggunakan spatula atau senduk kayu.
2. Masukkan susu pekat dan butter vanilla. Kacau sebati.
3. Masukkan ketiga-tiga jenis tepung yang telah diayak dan susu tepung. Uli sehingga terbentuk doh. Sekiranya doh lembut sangat, tambahkan sedikit tepung gandum.
4. Untuk samperit perasa pandan atau coklat, anda boleh masukkan emulco pandan atau emulco coklat selepas diuli menjadi doh. Contohnya selepas diuli menjadi doh yang cantik, anda boleh bahagikan doh kepada beberapa bahagian dan tuangkan sedikit perasa yang anda suka dan uli lagi sehingga warnanya serata.
6. Selepas doh terbentuk elok, tekan menggunakan acuan samperit bunga pecah 15 di atas dulang pembakar. Doh ini lembut ye dan mudah untuk ditekan.
7. Boleh dihias dengan ceri merah, ceri hijau, cip coklat (bergantung kepada citarasa dan kreativiti masing-masing).
8. Bakar dalam oven menggunakan suhu 140C selama 15 - 20 minit, api atas bawah (bergantung kepada oven masing-masing).
9. Sejukkan sebelum dimasukkan ke dalam bekas kedap udara.

Tips:
1. Gunakan butter yang dikeluarkan daripada peti sejuk. Ketepikan supaya ia sekadar lembut dan boleh dikacau. Jangan biarkan butter sehingga melting, baru hendak digunakan. Sekiranya telah melting, masukkan semula di dalam peti sejuk sekejap.

2. Jangan sesekali mengacau adunan sehingga kembang. Tidak perlu guna pengadun. Hanya gunakan senduk kayu atau spatula dan kacau adunan sekadar sebati. Sekiranya kembang, bunga juga akan turut kembang selepas dibakar.

3. Jangan biarkan doh terdedah kepada udara, nanti cepat keras, Selepas doh dihasilkan, boleh teruskan tugas menyemperit, tak yah nak buat kerja lain dah...

4 Selepas menyemperit penuh satu dulang, terus letakkan ceri sebab ketika ini doh masih lembut dan mudah lekat. Sekiranya letak lambat, ceri tidak akan lekat pada doh. Selepas bakar, ceri mudah tertanggal.

5 Selepas letak ceri atau cip coklat, ketepikan 15 - 20 minit di bawah kipas. Jangan terus masukkan ke dalam oven. Ini adalah supaya bunga maintain cantik walaupun selepas dibakar.

6. Kalau nak bunga cantik macam dalam gambar, masa menyemperit bunga tu mesti ada skil ayunannya. Bagi yang baru belajar menyemperit, mungkin hasilnya pembentukan bunganya tak berapa perfect. So praktis selalu, lama-lama akan dapat skilnya. Jangan pula nanti kata `saya dah ikut resepi ini, tapi bunga tak macam dalam gambar pun'. Resepi dan pembentukan bunga lain ye. Insya- Allah resepi kita boleh ikut, tetapi skil tu terpulang kepada diri masing-masing. Macam saya kata tadi, `Practise make Perfect'.

So Selamat Mencuba ye....

Untuk menempah sila SMS/WS Kak Noor @ 0162890412. Tempahan sepanjang tahun.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.