Langkau ke kandungan utama

Puding Laici Tanpa Telur

Assalammualaikum.
Salah satu pencuci mulut yang dibawa sebagai pot luck untuk jamuan kesyukuran di pejabat. Syukur Alhamdulillah hari ini dapat juga ditunaikan janji yang tertangguh lebih kurang setahun yang lalu kepada seorang adik di pejabat ini yang teringin sangat nak makan puding laici.



Kebiasaannya bila membuat puding atau agar-agar, Kak Noor lebih suka menggunakan agar-agar stripe @ agar-agar tali.  Sejak zaman berzaman semasa zaman bonda Kak Noor lagi agar-agar tali digunakan untuk menyediakan juadah ini. 



So Kak Noor tak berapa mahir dalam penggunaan agar-agar serbuk yang rata-rata mengatakan ia lebih mudah jika dibandingkan dengan penggunaan agar-agar tali. 



Untuk resepi ini telur tidak digunakan.  Pun begitu rasanya tetap sedap.  Cukup sekadar hanya  menggunakan susu cair. Kalau tiada susu cair boleh digantikan dengan susu segar seperti Gooday. Tekstur puding ini tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut, dan rasanya pula tidak terlalu manis. Sedap secukup rasa.



Memandangkan agar-agar yang digunakan adalah sebanyak 37g gm (1 paket), maka adunan yang dihasilkan adalah lebih daripada satu bekas.  Penuh satu loyang saiz 10"x10" dan baki yang ada boleh diisi dalam acuan plastik.

Puding Laici Tanpa Telur
Oleh Kak Noor @ Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahan A:
37gm agar-agar stripe (agar-agar tali)
1.5 liter air
1 cawan gula
*1 tin laici – saya guna laici jenama Hosen, berat 565 grams
(* sirap laici di dalam tin dan ¾ daripada buah laici di dalam tin diasingkan untuk diblend bersama bahan B. ¼ buah laici lagi digunakan untuk hiasan)

Bahan-bahan B - diblend bersama sehingga hancur:
*1 tin sirap laici
*3/4 daripada buah laici di dalam tin
1 tin susu cair
1 cawan susu pekat

Cara-caranya:

1. Basuh agar-agar dan kemudian masak bersama air sehingga larut. Disarankan menggunakan air tapisan.
2. Selepas agar-agar larut, masukkan gula dan masak sehingga gula hancur dan sebati dengan agar-agar.
3. Kemudian masukkan bahan-bahan yang diblend tadi dan kacau rata. Gunakan api perlahan.
4. Apabila aduna telah mendidih, tutup api.
5. Sediakan loyang pilihan hati. Susun buah laici di dasar loyang mengikut kreativiti masing-masing. Kemudian dengan menggunakan senduk, tuangkan sedikit larutan agar-agar tadi di atas laici sehingga tenggelam sedikit. Masukkan di dalam peti ais selama 5 minit untuk agar-agar mengeras sedikit. Nak cepat keras letak di tempat freezer dalam 3 minit.
6. Keluarkan daripada peti ais dan tuang semua adunan agar-agar tadi di dalam acuan tadi. Biar ia sejuk sebentar di luar, baru dimasukkan di dalam peti ais. Elok dibiar semalaman di dalam peti ais. Esok pagi dah boleh makan. Myum nyum.

Selamat Mencuba.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.