Langkau ke kandungan utama

Kek Red Velvet Versi Bakar; cheese leleh atau plain, kedua-duanya citarasa famili

Assalammualaikum.

Suatu ketika dahulu fenomena Kek Red Velvet menjadi viral di sana sini. Semua teruja untuk membuatnya, mungkin disebabkan teruja dengan warna red velvetnya dan gambar-gambar yang menggamit selera. 

Gambar Hasil Google, memang teruja melihat hasilnya
Bagi tahap sifu tu, sudah tentu dah cukup mahir untuk membuat kek ini. Tetapi bagi yang tidak pernah langsung membuat kek, dan mungkin baru berjinak-jinak belajar nak buat kek ini, sudah tentu memerlukan satu resepi yang mudah untuk diikuti dan langkah-langkah untuk penyediaannya.

Kek Red Velvet Versi Bakar
Bagi yang baru nak berjinak-jinak membuat kek seperti Kak Noor sendiri, disyorkan rujuk resepi yang diposkan oleh Sifu Azlina Ina dalam page FBnya Azlina Ina Fans. Terdapat pelbagai resepi kek; dari resepi kek yang simple hinggalah yang agak heavy, semuanya memang menggamit selera. Bukan hanya sekadar gambar kek yang mengancam selera diposkan, tetapi juga dimuatkan sekali dengan tutorial bergambar untuk membuat kek. 



Kak Noor yang selama ini hanya bertindak sebagai `pemerhati' kepada gambar-gambar kek yang diposkan pun teruja untuk cuba membuatnya. Memang terliur dibuatnya. Alhamdulillah, setelah mengikuti tutorial sifu Azlina Ina melalui FBnya, dah boleh buat kek untuk makan sendiri  dan ada sesetengah kek yang simple tu dah boleh dibuat dijual. 


Terdapat pelbagai variasi kek red velvet ini. Kalau google, pelbagai `wajah' kek red velvet yang dipaparkan. Dari segi method masaknya, ada dua cara sama ada kukus atau bakar. Kebiasaannya Kak Noor kukus sahaja bila buat kek ini, tetapi hari ini cuba versi bakar pula. Nasib baik resepi Kek Red Velvet Azlina Ina tu boleh digunakan untuk kedua-dua method. 

Selepas kek masak, diterbalikkan di atas redhai terlebih dahulu

Dah dua minggu hasrat nak buat Kek Red Velvet Cheese Leleh ini tertangguh disebabkan faktor kesihatan dan yang paling utama tak berapa ada mood nak masuk dapur. Biasalah bila tak sihat, semua aktiviti jadi hambar dan rasa malas menguasai diri. Kasihan kepada si bongsu dah lama minta untuk ibu buatkan Kek Red Velvet Cheese Leleh ini. 


So minggu ini, diteruskan projek yang tertangguh itu. Badan pun dah sihat. Tetapi tulah ada yang request nak kek red velvet yang plain, dan ada pula yang request nak letak topping cream cheese sampai overload leleh😆. Layan aje lah... 

Kek Red Velvet Cheese Leleh Perasa Bandung

Kalau yang tahap overload leleh tu of courselah request daripada sibongsu. Tak cukup yang leleh atas kek, ditambahnya lagi baki topping yang ada bila nak makan. Untuk toppingnya pula Kak Noor tukar salah satu bahan toppingnya iaitu menggunakan susu pekat perasa bandung jenama Saji instead of susu pekat biasa. Sebab tu krimnya bewarna pink.


Jom kita tengok resepinya.

KEK RED VELVET - VERSI BAKAR
Resepi asal oleh:  Azlina Ina
Diedit oleh:  Kak Noor @ SajianDapurBonda

Bahan A (buat buttermilk)
1 cawan susu segar atau susu cair
1 sudu besar cuka masakan - (Kak Noor guna cuka epal jenis Heinz)
1 sudu besar pewarna red velvet
(Satukan semua bahan di atas, biar 10 minit dan jangan kacau).

Bahan B:
250 gram Buttercup
1 1/4 cawan gula kastor
1 sudu kecil esen butter vanilla
(Mixed bahan-bahan di atas sehingga kembang)

Bahan C:
2 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar serbuk koko
(Satukan bahan-bahan di atas dan ayak bersama-sama)

Cara-caranya:
1.  Masukkan telur sebiji-biji dalam adunan butter (Bahan B) dan mix selama lima minit.
2.  Masukkan Bahan C berselang-seli dengan Bahan A (kacau dulu) tadi. Mix tiga minit dan matikan mixer.
3. Lapik dasar loyang dengan baking paper dan sapu mentega.
4.  Tuang adunan di dalam loyang dan bakar menggunakan suhu 150C selama 40 - 45 minit (bergantung kepada oven masing-masing)
5. Setelah masak, buka pintu oven dan biarkan 5 minit di dalam oven.
6.  Selepas itu keluarkan daripada oven dan terbalikkan di atas redhai lebih kurang 5 minit.  Selepas itu terbalikkan semula.
7.  Bila telah sejuk bolehlah diletakkan topping.

Bahan-bahan Topping:
250 gram cream cheese tortura
1/2 cawan susu pekat manis Bandung jenama Saji
1/4 cawan whipping cream
(Satukan bahan-bahan di atas dan mix sehingga sebati.  Kemudian tuang atas kek).


Resepi Asal Kek Velvet oleh Azlina Ina




Ulasan

Susan berkata…
I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well. Looking for some inspiration for your next trip? Find great vacation ideas and inspiration from Things to do with your source for the web's best reviews and travel

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.