Langkau ke kandungan utama

Daging Goreng Kunyit Berempah, memang mudah dengan periuk Noxxa.

Assalammualaikum semua.

Malam ini baru sempat bersiaran.  Siang hari asyik sibuk dengan rutin harian. Malam ini tak rasa mengantuk pula. Sambil jari jemari ini mengetuk keyboard, sempat juga mengerling ke kaca TV yang sedang menayangkan cerita hantu Thailand di channel Astro Citra bertajuk `Coming Soon'. Dan pada masa yang sama sebagai peneman kepada sibongsu yang takut menonton cerita hantu seorang diri. 




Malam ini Kak Noor nak kongsi satu menu yang senantiasa menjadi faveret Kak Noor. Kalau makan nasi kerabu mesti pilih lauk ini. DAGING GORENG KUNYIT BEREMPAH inspirasi daripada Kak Noor sendiri, Tak cekedot dan google kat mana-mana tau; fresh resepi from the bottom of my heart.  Kelainan pada menu daging goreng kunyit berempah ini ialah dagingnya diperap semalaman. Tentulah sedap bila dimakan sebab rempah-rempahannya telah menyerap masuk ke dalam daging. 


Menu ini Kak Noor masak semalam. Siap masak jam 6.00 pagi. Kalau ada periuk Noxxa di rumah, waktu pagi sebelum pergi kerja pun sempat masak untuk famili. Kak Noor tidak guna periuk Noxxa sepenuhnya untuk memasak daging goreng kunyit berempah ini. Periuk Noxxa cuma Kak Noor guna untuk empukkan daging yang telah diperap semalaman. Selepas daging empuk, Kak Noor pindahkannya ke dalam kuali untuk ditumis secara manual. Kak Noor lebih suka cara begini.

Inilah hot pot yang dibeli daripada Maestro Ateh Wan.  1 set ada 4 biji.  Harga RM150

Bagi memastikan lauk masih panas bila anak makan, Kak Noor letak di dalam hot pot yang dibeli daripada Maestro Ateh Wan, tahan 6 jam panas. 1 set ada 4 biji; 3 biji hot pot dan satu flask. Memang banyak membantu hot pot ini.Tak rugi membelinya. Sekarang ini bila masak, terus masukkan ke dalam hot pot. Makanan pun masih elok sehingga ke malam.

Urmm... rasanya dah tak dapat bertahan mata ni.  Jom kita layan resepinya di bawah ini sebelum Kak Noor terlelap di depan komputer. 

Resepi Daging Goreng Kunyit Berempah
Inspirasi: Kak Noor, Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahan A:
1 kg. daging tempatan (bahagian isi)  - dipotong menjadi kepingan kecil
Garam dan gula secukup rasa
2 cawan air

Bahan-bahan B (perapan daging): 
2 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
1 sudu kecil serbuk ketumbar
1 sudu besar sos lada hitam
1 sudu besar gula pasir
1 sudu besar perencah maggi cukup rasa
1 sudu besar madu

Bahan-bahan C (tumisan):
1 biji bawang besar - dirancik halus
2 ulas bawang putih - dirancik halus
1 inci halia - dipotong mancis
Minyak secukupnya

Bahan-bahan D:
1 biji tomato saiz besar - dipotong wedges
2 biji bawang besar - dipotong gegelang
1 biji cili merah - dihiris
1 biji cili hijau - dihiris
2 batang daun sup - dihiris serong

Cara-caranya.
1. Gaul daging bersama-sama bahan B. Perap semalamam di dalam freezer.
2. Esok pagi, keluarkan daging daripada freezer. Masukkan daging bersama 1 cawan air di dalam inner periuk noxxa. Masak guna High Pressure 30 minit(tempoh masa daging empuk).
3. Selepas 30 minit periuk akan berbunyi beep. Releaskan wap. 
4. Panaskan minyak di dalam kuali secukupnya. Tumis bahan-bahan C setakat bahan-bahan layu sahaja. Kemudian masukkan daging yang telah empuk tadi di dalam kuali. Kacau rata. Sekiranya mahu daging nampak lebih bewarna kuning bolehlah ditambah serbuk kunyit lagi. 
5. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. 
6. Bila daging telah cukup rasanya, masukkan bahan-bahan D. Kacau sehingga kesemuanya bergaul mesra. 
7. Tutup api dan bolehlah dihidangkan.

Selamat berkongsi resepi.


Tips:

Petua ini daripada bonda Kak Noor.  Bila basuh daging, perap dulu daging bersama tepung gandum dan cuka masakan selama 3 minit.  Kemudian dibasuh bersih.  Insya-Allah daging akan lembut dan manis.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.