Langkau ke kandungan utama

RENDANG AYAM TUMIS BONDA

Assalamualaikum dan Selamat Menjamu Selera


Menu tengah hari ini special request daripada hasben dan anak-anak. Sebenarnya ada dua opsyen untuk menu tengha hari ini, sama ada ayam masak merah ataupun rendang ayam. Kalau ikutkan anak-anak dua-dua menu mereka gemar. Tapi kalau ikutkan Encik Hasben, lebih prefer Rendang Ayam. Kalau ayam masak merah, penyediaan bahan-bahannya agak ringkas jika dibandingkan dengan rendang.



Rendang Ayam Tumis Bonda ini adalah olahan Kak Noor berpandukan koleksi rendang yang sedia ada. Just tokok tambah bahan-bahan untuk menghasilkan menu rendang yang menepati citarasa keluarga. 




Rendang ini tidak menggunakan cili kering ye; cuma gunakan cili hijau, cili merah, dan cili padi sahaja. Untuk menaikkan aroma rendang ayam ini, Kak Noor tambah rempah-rempahan. Ternyata rasanya memang marvellous.

Kalau nak tahu sedap atau tidak dan ingin merasanya sendiri, cubalah masak berpandukan resepi di bawah.

Bahan-bahannya:
2 ekor ayam organik – dipotong ikut suka
3 batang serai – dititik
2 inci kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
2 cawan santan sawit KHALIS + 1 ½ cawan air
100 gram kerisik
Beberapa helai daun limau purut – dibuang urat tengahnya
3 helai daun kunyit – dipotong halus
2 – 3 keping asam gelugor
2 sudu besar gula merah
Gula putih dan garam secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menumis

Bahan-bahan kisar A:
8 biji cili hijau – dibuang biji
6 biji cili merah – dibuang biji
8 biji cili padi

Bahan-bahan kisar B:
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
20 gram kunyit hidup
10 gram halia
20 gram lengkuas

Bahan-bahan C (dibancuh menjadi pes):
2 sudu besar rempah daging
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
1 sudu besar rempah 5 spices
Sedikit air

Cara-caranya:

1. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis serai, kulit kayu manis, dan bunga lawang. Bila naik bau masukkan bahan A. Kacau seketika dan masukkan bahan B, diikuti dengan bahan C. Masak sehingga naik bau dan terbit minyak. 

2. Masukkan ayam dan kaupbalikkan sehingga bercampur dengan bahan-bahan tumisan tadi. Biarkan seketika mereneh di atas dapur dengan api perlahan selama 10 minit. 

3. Kemudian masukkan santan bersama 1 ½ cawan air dan kacau rata. Masukkan kerisik, gula merah, gula putih, garam, asam gelugor, daun kunyit, dan daun limau purut. 

4. Biarkan ayam mereneh di atas dapur dengan api sederhana. Selepas ayam masak dan kuah sedikit pekat, barulah ditutup api.

Nota:
Bagi sesiapa yang berminat untuk berkongsi resepi ini dan mengeposkannya di mana-mana blog atau FB, sila beri kredit kepada Sajian Dapur Bonda dan catatkan link resepi ini. Terima kasih.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.