Langkau ke kandungan utama

Menu Tengah Hari: Ayam Sambal Kismis dan Kacang Buncis Goreng Kicap

Assalamualaikum.
Just nak kongsi menu tengah hari tadi. Dua menu yang ringkas; lauk dan sayur. Memenuhi selera Si bongsu perempuan yang dah seminggu request nak makan ayam sambal masakan ibu. 


Kebiasaannya bila masak ayam sambal untuk keluarga, mesti ada rasa pedas dan manisnya. Kali ini Kak Noor masukkan kismis yang diblend bersama bahan-bahan kisar lain. Memang ada kelainan rasanya kalau kita masukkan kismis. Kalau sambal tak rasa manis, anak-anak mesti komplen. Tapi bagai sesetengah orang tak suka manis, suka rasa pedas yang kaw-kaw punya.



Sejak dari kecil lagi, kalau makan ayam sambal manis bersama nasi putih, mesti ada penyedapnya iaitu kicap masin. Bukan kicap manis ye… sebab sambal tu dah manis. So kita naturalkannya dengan kicap masin pula. Ingat Kak Noor aje suka stail macam ini, rupa-rupanya anak-anak semua pun sama.




Di sini Kak Noor kongsikan dua resepi menu hari ini iaitu Ayam Sambal Kismis dan Kacang Buncis Goreng Kicap. Semuanya enak-enak belaka. Laju aje makan...




Ayam Sambal Kismis
Oleh: Kak Noor @ Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:
1 ekor ayam organik – saiz dipotong ikut suka
Minyak secukupnya untuk menggoreng ayam
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap masin ENAQ
1 sudu KFC perencah TUMIX kuah
2 cawan air
2 sudu besar gula perang
Garam secukupnya

Bahan-bahan ditumis:
1 biji bawang besar – dihiris
1 batang serai – dititik
Minyak secukupnya daripada gorengan ayam

Bahan-bahan diblend:
3 senduk nasi cili kering kisar 
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Segenggam kismis
1 cawan air

Cara-caranya:
1. Panaskan minyak di dalam kuali. Goreng ayam sehingga masak. Ketepikan.
2. Masukkan minyak gorengan ayam secukupnya di dalam periuk/kuali. Tumis serai dan bawang besar. Bila bawang besar telah bertukar kekuningan, masukkan bahan-bahan yang telah diblend. Gunakan api perlahan dan tutup periuk. Masak sehingga terbit minyak.
3. Selepas terbit minyak masukkan dua cawan air dan kacau rata. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, kicap masin ENAQ, perencah TUMIX kuah, gula perang, dan garam. Kacau rata dan biarkan kuah mendidih.
4. Bila kuah telah mendidih dan telah cukup rasa, masukkan ayam goreng tadi. Kaupbalikkan sehingga ayam dan sambal bergaul rata. Masak sehingga kuah mendidih sekali lagi. Tutup api dan taburkan kismis.


Kacang Buncis Goreng Kicap
Oleh: Kak Noor @ Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:
Kacang Buncis
1 biji bawang besar – dihiris
2 ulas bawang putih – dihiris
Beberapa biji bebola ikan – dihiris 
1 sudu besar kicap masin Enaq
1 sudu besar kicap pedas Enaq
Gula secukup rasa
1 biji cili merah – dihiris
Daun sup/daun bawang
Minyak secukupnya untuk menumis

Cara-caranya:
1. Panaskanya minyak di dalam kuali. Masukkan hirisan bebola ikan. Goreng sehingga bebola ikan sedikit garing. Kemudian baru masuukan hirisan bawang besar dan bawang putih. Tumis sehingga bawang bertukar kekuningan.
2. Masukkan kacang buncis, kicap masin, kicap pedas dan gula secukup rasa. Kaup balikkan sehingga kacang buncis masak.
3. Sejurus sebelum ditutup api, masukkan hirisan cili merah, daun sup dan daun bawang. Gaul rata dan tutup ap

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.