Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

21 Mac 2015

Agar-Agar Pandan Santan

Assalamualaikum dan Selamat Santai Bersama Keluarga di Hujung Minggu.



Alhamdulillah, baru habis mengemas di dapur. Hasben dan anak-anak pun telah selesai menjamu selera untuk makan tengah hari. Kak Noor masih kenyang lagi sebab pagi tadi telah bersarapan nasi lemak. Cuma dahaga sahaja, maklumlah cuaca panas sekarang ini. Di luar tu panas sangat. Oghang Utagha kata panas `lit-lit'. So lebih baik kita menjalani aktiviti `indoor' sahaja. 


Sementara menunggu masuk waktu Asar, sempatlah Kak Noor godek komputer ini sekejap. Muatkan resepi yang masih pending. Resepi ini telah dikongsi bersama dalam laman FB Sajian Dapur Bonda. Cuma di laman sana tak dapat nak celoteh panjang-panjang macam di blog ini.



Resepi yang ingin dikongsi bersama ialah Agar-agar Pandan Santan. Dalam keadaan cuaca panas sekarang ini, memang sedap makan agar-agar ni. Sejuk tekak, apalagi lagi sejurus keluar daripada peti sejuk. Memang mudah menyediakan agar-agar pandan santan ini. Tak sampai 30 minit dah siap. 


Inilah santan sawit KHALIS, packaging terkini.

Resepi ini Kak Noor dapat daripada rakan FB juga, tapi dah tak ingat siapa gerangannya. Resepi ini diolah semula mengikut kesesuaian dan citarasa Kak Noor. Kebanyakan bahan disatukan dan diblend sahaja; tak perlu susahkan diri, kita ambil cara yang paling senang. Untuk santannya Kak Noor guna santan Sawit KHALIS, kerana ia lebih pekat dan lemak. Walaupun lemak berkrim, tapi ia tidak memudaratkan kesihatan, Tiada kolestrol. Santan ini boleh didapati di pasar raya Giant atau pasar raya Mydin. Kalau sukar untuk mendapatkan santan ini, boleh digantikan dengan santan kelapa sahaja.



Agar-agar Pandan Santan ini merupakan salah satu daripada faveret Kak Noor selain Agar-agar Gula Merah Santan. Tak sangka anak perempuan Kak Noor yang bongsu pun menggemarinya. Satu bekas selesai dimakannya, katanya sedap sangat. Office mate pun kata sedap. So... meh lah cuba membuatnya. Ingat hari ini nak buat lagi. Santan sawit KHALIS pun ada lagi.

Resepi Agar-agar Pandan Santan.

Bahan-bahannya: 
20 gm agar-agar tali
1 cawan gula pasir
4 cawan air 
75 ml jus daun pandan – (6 helai daun pandan diblend bersama 75ml air suam) 
1 sudu kecil esen perisa pandan 
2 helai daun pandan dikoyak dan disimpul. 

Bahan-bahan disatukan dan diblend:
200 ml santan sawit KHALIS 
50 ml air 
1 biji telur 
Secubit garam halus 

Cara-caranya: 
  • Basuh agar-agar. Masak agar-agar dengan 4 cawan air bersama daun pandan sehingga agar-agar larut. 
  • Bila agar-agar telah larut, masukkan gula pasir dan masak lagi sehingga gula larut. 
  • Masukkan jus daun pandan dan esen perisa pandan. Kacau rata. 
  • Kemudian tuangkan bahan-bahan yang diblend tadi dan kacau terus sehingga mendidih. Gunakan api sederhana dan senantiasa dikacau. 
  • Bila telah mendidih, tutup api. 
  • Tuangkan ke dalam acuan. 
  • Sejukkan di luar terlebih dahulu, kemudian baru dimasukkan ke dalam peti sejuk. 
  • Bila telah keras dan sejuk, bolehlah dipotong.

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang