Langkau ke kandungan utama

Ayam Masak Ros Mamak Penang, menu keluarga di hujung minggu.

Ayam Masak Ros Mamak Penang
Rujukan:  Perniagaan Katering dan Restoren (Mamak Haji Roslan)





Menu di hujung minggu, santai bersama keluarga. Sesekali masuk ke dapur menyediakan juadah yang special dari hari-hari biasa untuk famili. Walaupun banyak persediaan untuk menyediakan menu ini, tetapi hasilnya memang marvelous. Puas hati sangat bila tengok anak-anak dan Encik Hasben begitu berselera menikmati hidangan ini. Sesekali rajin di dapur...selalunya masak ala kadar saja. Rasa macam masakan lauk nasi kandar di restoran mamak. Patutlah lauk pauk di restoran mamak mahal harganya, bahan-bahan yang digunakan pun boleh tahan juga banyaknya.




Ayam Masak Ros Mamak sedap dimakan bersama nasi tomato. Nasi tomato ini dimasak menggunakan periuk tekanan tinggi NOXXA. Hanya mengambil masa 6 minit, masak menggunakan fungsi high pressure, nasi telah masak dan sedia untuk dihidangkan. Resepi nasi tomato menggunakan periuk Noxxa boleh dirujuk di SINI.




Diganding pula dengan sayur kacang buncis goreng ala stail mamak. Ditumis menggunakan bawang besar, bawang putih, cili merah, biji sawi, daun kari, dan sedikit serbuk kunyit. 

Jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak ayam masak ros mamak Penang ini dan juga cara-cara penyediaannya. Terdapat sedikit olahan ayat mengikut kefahaman Kak Noor. Namun begitu resepinya masih tetap sama. Walau bagaimanapun anda boleh merujuk resepi asal di blog Mamak Haji Roslan.


Bahan-bahannya:
1 ekor ayam (1.6 – 1.8 kg). Bersihkan. Potong 12
½ tin (bersaiz 225gm) `Kimball Soup Tomato’
3 sudu besar tomato puri / 1 tin kecil
½ tin susu sejat – Kak Noor guna susu sejat jenama IDEAL
Garam dan gula merah/gula putih secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menggoreng ketulan ayam

Bahan-bahan ditumis:
1 helai daun pandan dipotong 2” panjang
2 biji bawang besar dihiris memanjang
2 batang kayu manis berukuran 2” panjang
2 batang serai dititik
3 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 senduk minyak masak

Bahan-bahan dikisar (A):
2 biji labu bawang besar
1 inci halia
5 ulas bawang putih

Bahan-bahan dikisar (B):
10 biji cili merah
1 batang lobak merah saiz sederhana
1 biji tomato

Bahan-bahan dikisar (C):
100 gm biji badam, direndam air panas,
dibuang kulit dan dikisar halus

Bahan-bahan D (dibancuh menjadi pes):
1 sudu besar (table spoon) serbuk jintan manis
1 sudu kecil (tsp) serbuk jintan manis
1sudu kecil (tsp) kas-kas
1 sudu kecil garam masala
2 sudu besar serbuk cili (ikut kepedasan yang diperlukan)
Air secukupnya untuk membancuh rempah-rempah di atas

Bahan-bahan untuk dihias atas hidangan:
Daun pudina atau daun saderi
Bawang goreng



Cara Menyediakannya:



1. Bersihkan ketulan ayam dan digaramkunyitkan. Panaskan minyak dan gorengkan ketulan ayam itu sehingga ¾ masak. Sekiranya menggunakan ayam kampong, disyorkan tidak perlu digoreng. 


2. Panaskan kuali dan masukkan minyak gorengan ayam tadi secukupnya untuk menumis. Masukkan bahan-bahan tumis iaitu kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih, serai dan daun pandan. Apabila bau harum mula dikeluarkan, masukkan hirisan bawang besar. Tumis sehingga bawang bertukar warna keemasan, jangan sampai hangus. 


3. Masukkan bahan-bahan kisar A (bawang besar + bawang putih + halia). Tumis seketika sehingga naik baunya. 


4. Selepas itu masukkan pula bahan-bahan kisar B (cili merah + tomato + lobak merah) dan juga Bahan C (biji badam yang telah dikisar). Masukkan juga sup tomato, dan tomato puri. Tumiskan sehingga bahan-bahan tumisan ini mengeluarkan bau haruman. Gunakan api yang sederhana (ini amat mustahak supaya kuah ayam masak ros tidak berbuih semasa dihidangkan). 


5. Selepas itu masukkan pula Bahan D (pes rempah).

6. Bila kuah mula pecah minyak, masukkan ½ tin susu sejat.

7. Masukkan gula perang/gula putih dan garam secukup rasa.

8. Sekiranya kuah agak pekat, bolehlan dimasukkan sedikit air. Biar sebatian mendidih seketika, kemudian masukkan ketulan ayam yang telah digoreng. Kacau rata kuah supaya tidak hangus dan kuahnya sebati dengan ketulan ayam. 

9. Kecilkan api bila kuah mendidih (biasa 15 – 20 min sudah memadai). Apabila kuah pecah minyak, bolehlah dikeluarkan untuk dihidangkan. 

10. Hidangkan dengan daun pudina dan bawang goreng di atas hidangan bagi menambahkan lagi bau yang harum. 


Nota:
Sebenarnya masakan nasi kandar ini memerlukan bahan masakan yang banyak. Bawang adalah kegunaan utama. Masakan nasi kandar tidak menggunakan air untuk menambahkan kuahnya atau pun cairkan. Bawang yang dikisar dengan air menjadi kuah masakan maka dicadangkan 50% air dan 50% bahan kisaran sudah memadainya. Sekiranya anda inginkan kuah yang cair, bolehlah tambah airnya. 

Tetapi perlu ingat kuah nasi kandaq mamak yang sedap adalah kerana kuahnya likat melekat, sebab itu ditambah lobak merah dan biji badam dalam resepi ini. Kalau ayam masak merah ditambah cili sos dan tomato sos untuk kelikatan hasil daripada tepung jagung yang digunakan untuk membuat kedua-dua sos ini. 

Kelikatan kuah masakan nasi kandar pekat likat dan baunya harum sehingga 1km boleh berbau. Tangan yang dibasuh selepas makan masih boleh bau rempahnya sekiranya menggunakan rempah yang baik. 

Jangan sesekali tambahkan air sejuk kepada kuah yang sedang mendidih kerana ini akan mengakibatkan air tidak akan sebati dengan kuah dan terapung di permukaan kuah nanti.

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.