Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

1 November 2014

FENOMENA KINI.... Jeruk Mempelam Asam Boi



Hai... kecur air liur tengok gambar di atas tu ye! Inilah jeruk mempelam asam boi yang sekarang ini telah menjadi satu fenomena bagi penduduk-penduduk di Malaysia. Di FB dan di blog, memang banyak N3 mengenai jeruk ini.  Tidak diketahui dari mana asal usulnya resepi ini, tetapi menurut rakan sepejabat, jeruk sebegini pernah disajikan di restoran Thai Seafood.  Dah lama kewujudannya  tapi sejak akhir-akhirnya telah menjadi viral pulak.




Memang kecur air liur bila tengok gambar jeruk mempelam asam boi ini yang ditayangkan di FB dan di blog.  Teruja nak cuba membuatnya dan juga merasanya. Jeruk ini Kak Noor buat hari Khamis lalu. Selepas selesai menjamu selera bersama Encik Hasben di Kedai Bihun Langgak yang terletak di AU2, sempat singgah di kedai runcit berdekatan dengan kedai berkenaan.  Adalah beberapa biji mempelam di dalam kotak yang terletak di hadapan kaunter cashier.  Hijau aje nampak... Macam tau-tau aje tauke kedai runcit ini pasal viral jeruk ni, sebab itu dia pun turut jual mempelam. Selalunya tak ada.  So tanyalah berapa RM sekilo.  Katanya RM6.00 sekilo, mempelam lemak.  Dalam hati berkata-kata juga, `Mahalnya... mentang-mentanglah sekarang ini orang tengah `demam' jeruk mempelam, mempelam pun dah naik harga'.  Tak pelah.... malas dah nak cari di tempat lain. Lagipun ketika itu dah nak hampir maghrib. Ambil 3 biji, RM5.80.   Mungkin kalau di tempat lain, boleh dapat harga lebih murah.




Selepas maghrib, terus saja ke dapur.  Sediakan apa yang patut.  Asam boi dan serbuk asam boi telah sedia ada, dibeli seminggu yang lalu.  Cuba nak tunggu mempelam saja. Sebenarnya mudah sangat untuk membuatnya.  Selepas membuang kulit mempelam dan dihiris, Kak Noor ikut petua orang tua-tua, perlu direndam dahulu untuk merangupkan lagi buah mempelam itu, supaya bila dah jadi jeruk, tidak lembik.  Selepas 30 minit  direndam, Kak Noor cuci bersih dan ditoskan.  Selepas itu campur dengan bahan-bahan yang lain seperti yang ada dalam resepi.


Em... tak sempat masuk dalam peti ais, semasa mengaul tu, dah masuk ke mulut beberapa keping. Tak boleh berhenti makan.  Patutlah ramai orang suke... Kenapa dulu kita tak tahu mengenai cara penyediaan jeruk ini ye?  Sedangkan ia mudah saja.  Selepas semua bahan bergaul rata, masukkan dalam botol atau bekas plastik.  Senantiasa simpan di dalam peti sejuk, tahan lama.  Nak makan baru ambil. 




Memandangkan jeruk mempelam asam boi ini telah menjadi fenomena/viral kepada penduduk Malaysia sekarang ini, secara tidak langsung ia membuka pintu rezeki orang yang rajin untuk membuat jeruk ini untuk jualan.  Ada yang dijual secara online dan ada juga jiran-jiran terdekat, dan juga rakan-rakan sepejabat menjualnya. Bercakap pasal bisnes jeruk ini, kita patut tahu bahawa jeruk homemade ini tidak ada pengawet.  So ia tidak akan tahan lama seperti jeruk-jeruk yang dijual di pasar raya.  Ada rakan sepejabat Kak Noor ni beli `online' dan penghantarannya secara pos laju. Penghantaran melalui pos laju ini seperti mana yang kita sedia maklum akan mengambil masa secepat-cepatnya 2 hari.  Hari ini pos, esok sampai.  Sekiranya tidak bernasib baik, 3 - 4 hari baru sampai ke tangan kita.  Agak-agak pembacalah, apa jadi kepada jeruk tersebut?  Rakan Kak Noor bagi tahu, jeruk tu dah busuk.  Bagi Kak Noor jeruk mempelam homemade ini tidak sesuai dihantar melalui pos laju.  Seelok-eloknya malam ini buat, esok `Serahan Tangan' kepada customer. Jeruk masih fresh lagi. 

Resepi jeruk mempelam ini sama saja seperti N3 orang lain dalam FB dan blog mereka.  Tetapi Kak Noor paparkan juga di sini ye!





Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang