Langkau ke kandungan utama

CORETAN DI HARI RAYA AIDIL ADHA 1435 HIJRAH, BERAYA DI KUALA LUMPUR

Assalamualaikum semua.  

Dengan ingatan tulus ikhlas, terlebih dahulu Kak Noor menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf, seandainya ada terkasar bahasa, tersinggung perasaan sepanjang Kak Noor berbicara di Sajian Dapur Bonda ini.  Semoga kita senantiasa dalam ampunan dan lindungan Allah.

Selamat Hari Raya 
AIDIL ADHA

Saat berderai jatuh
Titisan air mata suci IBRAHIM,
Melihatkan keteguhan iman anaknya ISMAIL,
Di kala itulah bermulanya sejarah agung
Erti sebuah PENGORBANAN


Hari Raya Adil Adha tahun ini Kak Noor dan famili beraya di Kuala Lumpur sahaja.  Pagi-pagi lagi anak perempuan yang bongsu, Asilah telah bersuara `Bosanlah ibu raya di sini.  Raya di rumah Acu best, ramai dan meriah. Ada Acu, Mak Tok, Acik, Shakirin, Darwisya, Damia, dan Aiman.  Acu adalah panggilan kepada bapa saudaranya iaitu adik lelaki bongsu Kak Noor yang tinggal di Bukit Mertajam.  Setiap kali kalau `balik kampung' di rumah Acu inilah yang Kak Noor tuju. Lagipun bonda pun tinggal dengan adik lelaki. 

Sebenarnya Kak Noor pun 50/50 nak balik ke tak balik.  Anak lelaki Kak Noor yang belajar di Dungun tak balik, sebab katanya sekejap sahaja cuti.  Lagipun banyak assignment, dan minggu hadapan study week, dah dekat nak final exam.  Okaylah Kak Noor accepted the reason.  Dulu kakaknya pun macam tu juga, tak balik raya haji sebab hampir exam. Tambahan pula sabtu minggu lalu anak lelaki yang nombor 4 itu kemalangan.  Baru keluar wad hari Isnin lalu dan masih dalam tempoh rawatan dan pemulihan.

Kasihan Asilah.  Sejak dua minggu yang lalu asyik bertanya, `Ibu balik tak raya.  Asilah doakan minta-mintalah ibu jadi balik raya. Raya rumah Acu seronok. Nak raya ngan Mak Tok dan Acu'. Budak-budakkan... dia rasa sunyilah tu.  Tak ada teman untuk bermain.  Kakak dan abang telah besar, masing-masing dengan haluan mereka.  Bila sesekali berkumpul dengan sepupu-sepupunya Asilah happy sangat. Bila tiba detik berpisah, mulalah sedih dan termenung sampai seminggu. Kadang-kadang menangis teringat Mak Tok dan sepupu-sepupunya.





Raya di KL ni, duduk rumah ajelah.  Makan-makan dan nonton rancangan TV. Macam Kak Noor taklah bosan sangat. Banyak lagi kerja yang masih berlegar dalam kepala ini yang perlu disiapkan. Salah satunya menyiapkan coretan ini.  Just nak share untuk hari raya ini Kak Noor masak lontong dan kuah kacang, dan untuk pemanis mulut pula, Kek Buah.  Dah berpuluh tahun Kak Noor tak pernah masak kek buah.  Kek Buah, one of my favourite! Selalunya beli saja bila teringin nak makan.  Since dah ada stok fruits Mix (brand nona), teruja pula nak mencubanya. 

Akhirnya terhasilnya kek buah.  Tidaklah sempurna kejadiannya, maklumlah 10 tahun sekali buat.  Mesti bereksperimen selalu, baru dapat hasil yang terbaik. 



Sampai di sini sahaja catatan Kak Noor.  Nak rehatkan diri sebab semalam `berperang' sehari di dapur menyiapkan juadah untuk hari ini.

Jumpa lagi di N3 yang lain.  Wassalam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.