Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

14 September 2013

Kacang Buncis Goreng Santan, antara menu sayur kegemaranku...


Assalamualaikum semua...  selamat bersantai di hujung minggu bersama keluarga.

Ini adalah salah satu menu tambahan untuk menu utama.  Kalau dah ada lauk, tak lengkap kalau tak ada sayur kan!  Tetapi bukan semua orang gemar makan sayur.  Tapi bagi diri Kak Noor, biarlah tak ada lauk, tapi sayur wajib ada.  Sejak kecil lagi, Kak Noor tak berapa gemar makan lauk banyak-banyak. Apa lagi meratah lauk.  Sesetengah orang tu Kak Noor tengok bila berdiet, dia orang tak makan nasi, ratah lauk aje... 

Sampailah ke usia sekarang, yang dah nak menjangkau separuh abad, banyak lauk yang Kak Noor tak makan.  Bukan tak suka, tapi tak boleh diterima oleh tekak ini.  Nak tahu apa lauk-lauknya?  Biarlah Kak Noor kongsi sedikit rahsia peribadi ni.  Kak Noor tak makan daging kambing dan ikan (termasuk ikan darat).  Kalau bab lembu dan ayam, Kak Noor makan semata-mata dagingnya sahaja. Lain-lain seperti perut, hati, limpa, paru, lidah lembu, kaki ayam, dan organ dalaman lain memang tak pernah masuk mulut.  Kalau beli ayam, siap pesan lagi kepada penjual ayam tu;   `Kaki, pedal, hati, dan buntot ayam, akak tak nak ye!) Tapi portion inilah yang menjadi kegemaran ramai.   Sanggup beli 1kg.  Tak pe lah... itu selera masing-masing.  Kak Noor masih maintain dengan my favourite iaitu sayur.




Dah... salah satu menu sayur kegemaran Kak Noor ialah sayur kacang bunci goreng santan.  Tak ada lauk pun tak kisah, makan dengan nasi panas-panas.  

Resepinya agak ringkas dan sesiapa pun boleh mencubanya.  

Bahan-bahannya:
300 gram kacang buncis
Sedikit ikan bilis
2 biji bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 sudu kecil biji sawi
1 biji cili hidup (cili merah)  - dihiris, kalau nak pedas boleh juga hiris cili padi
Sedikit pati santan 
Minyak secukupnya untuk menumis (lebih kurang dua sudu besar)


Cara-caranya:
1.  Kacang buncis dibuang urat terlebih dahulu dan dibasuh bersih.    Kemudian dibelah memanjang, dan dipotong serong.  Basuh sekali lagi dan toskan.
2. Panaskan minyak di dalam kuali.  Tumis ikan bilis sehingga garing sedikit, kemudian baru dimasukkan biji sawi, bawang kecil, bawang putih, dan cili hidup.  Tumis sehingga bawang kekuningan.
3.  Kemudian masukkan kacang buncis.  Perasakan dengan garam dan gula.  Tuangkan pati santan dan kacau mesra.  Biarkan santan mendidih.
4.  Apabila kacang buncis telah masak (jangan sampai layu), bolehlah diangkat.
5.  Bolehlah dihidangkan.
Catat Ulasan

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang