Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

30 Julai 2012

PAJERI NANAS

Hari ini masak agak ringkas aje.  Sepulangnya dari pejabat Kak Noor tak singgah mana-mana sebab nak cepat-cepat sampai ke rumah untuk memasak. Rugi kalau nak beli lauk instant sebab semalam Kak Noor dah borong banyak lauk dan sayur-sayuran di NSK.  Hari ini nak cepat-cepat habis masak, kemudian bolehlah relaks sementara menunggu waktu berbuka.




Sejak di pejabat tadi dan berangan-angan nak masak pucuk manis lemak putih sahaja.  Tetapi bila buka peti sejuk ternampak nanas yang masih berbaki sebelah,   baki dari nanas yang digunakan untuk rencah  kari ikan kering talang semalam.  So...tukar menu nak masak pajeri nanas sahaja.  Lagipun ada ikan kering tenggiri jeruk.  Goreng aje.... Itulah gandingannya.  Sedap tu...



Bahan-bahannya:
1/2 biji nanas manis  - dipotong bulat atau separa bulat, jangan nipis sangat
2 sudu besar kerisik
1 cawan pati santan - dicampur dengan 2 cawan air
2 sudu besar gula perang
2 sudu besar gula
Garam secukup rasa
2 biji cili hijau - dibelah memanjang tetapi jangan putus

Bahan-bahan dikisar: (dijadikan pes)
4 sudu besar rempah daging
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Air secukupnya

Bahan-bahan Tumis:
3 biji bawang kecil - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 sudu besar udang kering - direndam sehingga sedikit kembang dibersihkan dan ditoskan.
1 tangkai daun kari
Minyak secukupnya untuk menumis

Penyediaannya:
1.  Panaskan minyak di dalam periuk.  Masukkan bahan-bahan tumis dan tumis hingga naik bau dan kekuningan.
2.  Masukkan pes dan kacau rata  Tutup periuk dan masak sehingga rempah garing dan terbit minyak.
3.  Kemudian masukkan santan dan kacau lagi.  Sesuaikan rasa, masukkan garam, gula perang gula putih, dan serbuk perasa.  Kacau dan biarkan kuah mendidih.
4.  Setelah kuah mendidih masukkan nanas dan kerisik.  Masak sehingga nanas layu dan kuah pajeri agak pekat.  Kemudian masukkan cili hijau.  Kacau dan tutup api.

29 Julai 2012

KARI IKAN KERING TALANG DENGAN NANAS (TUMIS DARAT)

Letih sangat hari ini.  Sejak dari bangun sahur pagi tadi sehinggalah ke saat jari jemari ini menari-nari di atas papan keyboard.  Sebenarnya Kak Noor dan hubby baru pulang dari menghantar anakanda berdua pulang ke teratak masing-masing; seorang di Serdang dan seorang lagi di Ulu Langat.  Tengah hari tadi mereka pulang untuk bersama-sama  berbuka puasa bersama ayahanda dan bonda mereka.  Sebab itulah hari ini pagi-pagi lagi selepas Subuh Kak Noor dan hubby ke NSK Selayang untuk membeli lauk-pauk untuk dimasak pada hari ini.  Hari ini ada masakan special sedikit iaitu Kari Ikan Kering Talang; request daripada anakanda yang sulung sejak minggu lalu lagi.


Justeru itu sebelum mata ini terpejam lena, Kak Noor ingin berkongsi resepi Kari Ikan Kering Talang yang Kak Noor masak sebagai menu utama hidangan berpuasa tadi.  Dihidang pula dengan beberapa menu sampingan yang lain iaitu sambal ikan bilis petai, sayur goreng kangkung, dan sambal belacan beserta ulam.  Memang berselera sungguh seisi keluarga menikmati hidangan ini.  Ada juga Kak Noor bekalkan buat anakanda berdua untuk sahur nanti.



Kari Ikan Kering Talang ini memang popular di kalangan orang-orang Utara.  Bila masak kari, aduhai..... aromanya memang membangkitkan selera.  Ditambah pula  dengan nanas manis. Kalau tak tambah nasi tu... tak tahu le....  Kebiasaannya resepi ini dimasak secara tumis darat.  Nak tahu tumis darat itu apa?  Tumis darat itu dalam erti kata lain ialah tumis atas.  Selepas lauk masak, barulah dituang bahan-bahan yang ditumis secara berasingan tadi di atas lauk.  Kemudian cepat-cepat ditutup dengan tudung periuk supaya aromanya tidak keluar. Kalau di Kuala Lumpur dan Selangor orang lebih suka memilih ikan kurau untuk dimasak kari atau gulai. Tetapi bagi Kak Noor yang berasal dari Utara, ikan talang is the best!  Kalau tak percaya, cuba masak ikut resepi yang Kak Noor kongsikan di bawah ini.



Bahan-bahannya:
Beberapa keping ikan kering talang besar - dipotong kecil (anggaran 15 keping)
4 biji ubi kentang saiz sederhana - dibelah dua
Nanas manis - dihiris
3 biji cili hijau - dibelah dua memanjang (Jangan sampai putus)
1 sudu besar pati asam jawa Extra ADABI - dibancuh dengan 1/2 cawan air
1 cawan pati santan - dibancuh dengan 3 cawan air
1 sudu kecil perasa (jika suka)
Garam sekiranya perlu

Bahan-bahan dikisar:
1 biji bawang besar saiz sederhana
3 ulas bawang putih
4 sudu besar (sudu makan) rempah ikan
Air secukupnya

Bahan-bahan ditumis:
3 biji bawang kecil (bawang merah) - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
Halba campur
2 tangkai daun kari

Penyediaannya:
1. Rendam ikan kering talang di dalam air yang dicampur dengan garam kira-kira 30 minit. Proses ini adalah untuk mengurangkan rasa masin pada ikan kering talang. Kemudian basuh dan toskan.
2. Masukkan bahan-bahan yang telah dikisar di dalam periuk bersama ikan kering talang. Tambah air secukupnya supaya ikan kering terendam di dalam bahan kisar tadi. Masak sehingga mendidih dan naik bau.
3. Kemudian masukkan air asam jawa dan garam. Kacau rata.
4. Masukkan santan, diikuti dengan ubi kentang. Masak sehingga ubi kentang empuk.
5. Selepas ubi kentang empuk, bolehlah dimasukkan ikan kering dan hirisan nanas. Masak sehingga mendidih. Tutup api dan masukkan cili hijau. Ketepikan.
6. Tumis Darat: Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bawang kecil , bawang putih, halba campur dan daun kari sehingga naik bau dan kekuningan. Kemudian tuangkan ke dalam periuk kari tadi. Tutup dengan tudung periuk supaya aromanya tidak keluar.
7. Sebelum menghidang, kacau rata kuah kari supaya bahan-bahan yang ditumis tadi bergaul mesra.

SELAMAT MENCUBA....

27 Julai 2012

KOAY TEOW GORENG UDANG



Assalamualaikum.... syukur kepada Allah kerana dengan keizinanNYA dapat lagi Kak Noor memuatkan resepi untuk tatapan semua pada bulan Ramadhan yang penuh barakah ini.  Hari ini ialah hari kelapan umat Islam berpuasa. Syukur Alhamdulillah.... masih dipanjangkan umur untuk menunaikan ibadah rukun Islam yang ketiga.

Hujung minggu begini bolehlah santai sedikit sebab cuti.  Tugas-tugas yang sepatutnya dilakukan segera masih boleh ditangguhkan. Tidak perlu tergesa-gesa dan `membanting tulang" sebab esok masih cuti.  Anak-anak pun selepas sahur  dan menunaikan solat Subuh terus menyambung tidur mereka.  Bolehlah bangun lewat sebab tidak bersekolah.

Apa menu untuk berbuka puasa hari ini ye?  Rasanya tak berselera sangat nak makan nasi.  Semalam selain menghidang nasi, Kak Noor sempat juga menggoreng mee mamak.  Sebungkus mee aje.... sebab tak ramai orang kat rumah.  Tahun ini tiga orang anak Kak Noor berpuasa di `perantauan'.  Bila masak tu... teringat kat dia orang, dan berkata-kata hati seorang ibu  `apalah yang dia orang makan masa buka puasa dan sahur nanti'.  Kalau di rumah semua ibu yang menyediakannya.  Masa sahur, ibu yang membangunkan mereka.... wajib bangun walaupun mata masih pejam semasa mengadap juadah sahur.  Apabila telah tinggal jauh dari keluarga, rasanya sahur pun tak bangun.  Kasihan anak-anak ibu....Disebabkan inilah Kak Noor hanya memasak ala kadar sahaja. Setiap kali bersahur atau berbuka, mesti teringat anak-anak... Itulah hati nurani seorang ibu.




Rasanya hari ini Kak Noor nak masak koay teow goreng aje.  Pagi tadi hubby ada beli koay teow dua bungkus.  Walaupun tak ramai orang di rumah, Kak Noor masak dua bungkus sekali sebab nak balas pinggan jiran yang hantar kuih.  Tak elok hantar balik pinggan kosong aje....tak manis orang tua-tua kata. Adat Melayu senantiasa dijaga....

Jom kita tengok resepi koay teow goreng udang sajian Kak Noor.

Bahan-bahannya:
2 bungkus koay teow - Kak Noor guna cap Laksamana 
10 ekor udang saiz sederhana
50 sen taugeh
2 ulas bawang merah - dihiris
3 ulas bawang putih - dititik
1 senduk nasi cili kering kisar
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
Garam, gula, dan serbuk perasa
Minyak secukupnya untuk menumis
Hiasan: Salad, timun, dan cili merah

Penyediaannya:
1.  Panaskan minyak secukup di dalam kuali.  Tumis bawang merah, bawang putih sehingga kekuningan dan layu. 
2.  Kemudian masukkan cili kering kisar dan tumis sehingga garing.  Masukkan air secukupnya, diikuti dengan sos tiram, sos ikan, sos cili, sos tomato, garam, gula, dan serbuk perasa. Kacau rata dan masak sehingga kuah mendidih (kalau nak koay teow goreng tu basah, lebihkan air).  
3.  Selepas itu masukkan udang dan biarkan di atas dapur sehingga udang masak.
4.  Masukkan koay teow dan kaup balikkan sehingga semuanya sebati.
5.  Akhir sekali masukkan taugeh dan kacau lagi. Bila telah sebati, terus angkat.  Jangan sampai taugeh layu.
6. Semasa menghidang bolehlah dihiaskan dengan salad, cili hidup, dan timun.

TOMYAM AYAM ALA THAI

Hari ini telah masuk seminggu kita berpuasa.  Mungkin berasa keletihan sedikit sebab cuaca di luar amat panas sekali.  Kalau semasa di pejabat sejuk aje... rasa air con.  Bila dah keluar pejabat, barulah terasa kepanasannya.  Semuanya dugaaan daripadaNYA. Kalau hari ini kita tidak tahan menghadapinya, bagaimana pula semasa di padang Mashyar nanti,  panasnya seakan-akan matahari berada sejengkal dari kepala kita.

Bagi  ibu-ibu yang bekerja di pejabat pada bulan Ramadhan ini, tentu terasa penat. Semuanya nak `rushing' balik awal sebab ada tugas khas yang masih menanti di rumah, iaitu menyediakan juadah berbuka puasa untuk keluarga. Topik yang selalu menjadi perbincangan hangat sesama ibu di pejabat `nak masak apa hari ni ye!’ Pening juga memikirkan apa yang hendak dimasak untuk keluarga pada setiap hari. Bagi ibu-ibu yang kepenatan, mungkin mengambil jalan  mudah semasa berbuka puasa nanti iaitu membeli lauk-pauk `instant’ yang dijual di gerai sahaja. Pelbagai lauk pauk dan kuih-muih ada, main tunjuk-tunjuk aje…. Kemudian bayar. Dah siap pun hidangan untuk berbuka puasa…. Balik rumah, dapatlah rehat sebentar sementara menanti waktu berbuka. 

Tetapi ada juga ibu-ibu walaupun kepenatan bekerja seharian di pejabat, masih wajib memasak untuk keluarganya. Kemungkinan kerana suami atau anak-anak memang tidak gemar dengan masakan luar. Walaupun ringkas masakannya atau sekadar telur dadar telah cukup untuk mereka menikmatinya. Bagi keluarga Kak Noor, tak berapa kisah sangat.  Ada kalanya beli dan ada kalanya masak sendiri.

Bagi ibu-ibu yang bekerja Kak Noor nak kongsi resepi yang boleh dikatakan ringkas juga untuk memasaknya. …. iaitu Tomyam Ayam Ala Thai. Kak Noor gunakan bahan-bahan yang sedia ada di rumah sahaja.   Mari kita tengok resepinya.



Bahan-bahannya: 
Beberapa ketul daging ayam dipotong kecil
3 sudu besar pes tomyam Thai
Beberapa helai daun limau purut
2 batang serai – dititik
5 – 6 biji cili padi - diketuk
1 sudu besar sos ikan
2 sudu besar susu pekat
2 biji limau nipis – diperah dan diambil jusnya
Garam secukup rasa
1 labu bawang besar – dipotong bulat
Bunga kobis
Lobak merah – dipotong bulat
1 batang daun saderi – dipotong pendek
1 biji buah tomato
6 batang crab filament stick - dipotong pendek
(Banyaknya penggunaan sayur terpulang kepada citarasa masing-masing)

Penyediaannya:
1. Masukkan air secukupnya bersama pes tomyam, serai, limau purut, dan cili padi. Kacau dan masak sehingga mendidih.
2. Kemudian masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.
3. Perasakan dengan garam, susu pekat, sos ikan, dan jus limau nipis. Kacau rata. Akhir sekali masukkan bunga kobis, lobak merah, bawang besar, buah tomato, batang saderi dan crab filament stick. Biarkan sebentar sehingga mendidih, dan kemudian tutup api
4.  Bolehlah dihidangkan.  Sedap dimakan sewaktu tomyam masih panas.

26 Julai 2012

KARI UDANG


Bahan-bahannya: 
½ kg. udang
15 batang sayur kacang buncis – dipotong serong
1 biji buah tomato – dibelah 4
Cili merah – dibelah dua
1 keping asam gelugor (asam keping)
Garam, gula dan serbuk perasa

Bahan-bahan dikisar:
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 sudu besar serbuk rempah daging
½ inci halia

Bahan-bahan tumis: 3 biji bawang kecil – dihiris
3 ulas bawang putih – dihiris
1 inci halia - dihiris
1 sudu kecil jintan manis
1 tangkai daun kari
Minyak untuk menumis

Penyediaannya:
1. Masukkan bawang besar, bawang putih, halia dan serbuk rempah daging bersama dengan air secukupnya di dalam blender. Kisar lumat sehingga menjadi pes.
2. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumis bawang kecil, bawang putih, halia, jintan manis, dan daun kari sehingga layu.
3. Kemudian masukkan pes rempah dan kacau. Masak sehingga rempah garing (terbit minyak).
4. Masukkan santan dan kacau. Perasakan dengan garam, gula, dan serbuk perasa. Masak sehingga kuah mendidih.
5. Selepas itu masukkan udang dan asam keping. Biarkan di atas dapur sehingga udang masak. 6. Akhir sekali masukkan sayur kacang buncis, buah tomato, dan cili merah. Biarkan mendidih sekali lagi dan bolehlah ditutup api

25 Julai 2012

CAPATI TWISTER


Sumbangan resepi oleh: Anakanda Feefa

Resepi capati twister ini adalah ciptaan anakanda sulung Kak Noor yang sekarang ini sedang menjalani latihan praktikal di MARDI dan tinggal di Serdang.  Minggu lalu dia pulang ke rumah untuk menyambut puasa bersama keluarga.  Anakanda Kak Noor sorang ni memang pandai mencipta makanan-makanan seperti ini.  Kena dengan selera dia dan adik-beradik yang lain.  Cuma Kak Noor yang malas menyediakan makanan seperti ini.  Maklumlah usia pun dah nak mencecah separuh abad, tak berapa berselera sangat dengan menu seperti ini.   Kalau nak tengok dia rajin ke dapur, belilah bahan siap-siap dan simpan dalam peti sejuk.  Pandailah dia `kerja'kan nanti.

Ok jom kita tengok bahan-bahan yang anakanda Kak Noor gunakan:

Bahan-bahannya:
6 keping roti capati instant perasa garlic (terdapat berbagai-bagai jenama di pasar raya)
Salad
Parutan keju jenama Cheddar (Cheddar cheese shredded)
Sos cili
Sos Salad Thousand Island – (Kak Noor guna jenama Lady Choice)

Bahan-bahan untuk inti: (Banyaknya kuantiti setiap bahan yang digunakan bergantung kepada citarasa masing-masing)
Sosej – digoreng dan dipotong bulat atau dadu
Nugget ayam – digoreng dan dipotong dadu
Crab filamen stick – digoreng dan dipotong ikut suka
Buah tomato – dipotong dadu
Mayonis
Lada hitam kasar
(Semua bahan-bahan inti di atas disatukan di dalam bekas dan digaul rata)

Penyediaannya:
1. Bakar capati di atas frying pan tanpa minyak atau di atas kuali leper. Bakar kedua-dua belah, tetapi jangan sampai garing. Ketepikan.
2. Kemudian susun beberapa daun salad di atas capati tadi.
3. Selepas itu letakkan inti. Taburkan parutan keju, diikuti dengan sos thousand island dan sos cili. Tutup dengan daun salad semula dan kemudian gulung roti dengan kemas supaya gulungan tidak tanggal.
4. Capati twister ini boleh dipotong kepada tiga bahagian sekiranya suka, ataupun dihidangkan terus tanpa memotongnya.

Selamat mencuba...

BENDI GORENG SOUN


Bahan-bahannya:
10 batang bendi – dibasuh dan dipotong serong
1 paket kecil soun – direndam dahulu sehingga kembang, kemudian ditoskan.
1 sudu kicap manis
Garam dan serbuk perasa
Minyak untuk menumis

Bahan-bahan ditumbuk:
3 – 4 biji cili merah
Udang kering atau ikan bilis
3 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih

Penyediaannya:
1. Bendi dibasuh terlebih dahulu. Kemudian dipotong serong. Jangan nipis sangat.
2. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau dan garing sedikit.
3. Selepas itu masukkan sedikit air dan kicap manis. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa jika suka.
4. Masukkan bendi dan soun.  Kacau sebati sehingga bendi bercampur dengan soun. Bila bendi telah masak, bolehlah diangkat dan dihidangkan. Jangan masak sampai bendi layu.

24 Julai 2012

DAGING MASAK KICAP LADA HITAM BERKENTANG


Bahan-bahannya:
*1/2 kg. daging isi dipotong kecil - Kak Noor guna daging tempatan
*1 paket perencah lada hitam MAGGI
*1 sudu besar gula perang
(*Bahan-bahan disatukan dan diperap)

3 - 4 biji ubi kentang - dibuang kulit dan dipotong wedges
2 biji bawang besar - dipotong bulat
1 biji buah tomato - dibelah empat
Daun sup/daun bawang

Bahan-bahan Tumis:
1 biji bawang besar - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris
1 tangkai daun kari
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis.

Penyediaannya:
1.  Daging diperap dengan perencah lada hitam MAGGI dan 1 sudu besar gula.  Ketepikan selama 1 jam.  Lebih elok diperap semalaman dan dimasukkan di dalam peti sejuk.
2.  Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis daun kari diikuti dengan bawang besar, bawang putih dan halia sehingga layu.
3.  Masukkan daging yang telah diperap dan air secukupnya.  Masak sehingga daging empuk.
4.  Setelah daging empuk, masukkan kicap pekat manis dan air secukupnya bergantung kepada banyaknya kuah yang dikehendaki. Perasakan dengan garam dan gula.
5.  Masukkan ubi kentang dan masak sehingga empuk.  Setelah ubi empuk bolehlah dimasukkan bawang besar, buah tomato, daun sup dan daun bawang.  Kacau dan kemudian bolehlah ditutup api.



Perencah lada hitam MAGGI

21 Julai 2012

IKAN KEMBUNG BAKAR (PERENCAH IKAN BAKAR ADABI) & AIR ASAM BONDA

Di bulan Ramadhan ini ramai orang yang suka berbuka puasa dengan ikan bakar kan! Walaupun harga ikan bakar yang dijual di bazar Ramadhan mahal harganya, namun orang ramai sanggup beratur panjang untuk membelinya.  Apa lagi kalau gerai yang menjual ikan bakar tu menyediakan air asam yang cukup power.  Sudah tentu gerai berkenaan akan menjadi tumpuan setiap hari.

Bercakap pasal ikan bakar ini, ada sebuah kedai ikan bakar yang terletak di pasar Datuk Keramat. Memang menjadi tumpuan orang ramai dan famous di kalangan penduduk yang tinggal di sekitar Keramat.  Ikan-ikannya memang segar belaka.  Ada ikan kembung besar, ikan pari, ikan terubuk dan ikan cencaru.  Walaupun harganya agak mahal (contohnya ikan pari harganya RM18.00) tetapi pelanggan tak kisah dan gerai tersebut senantiasa menjadi tumpuan. Cara ikan dibakar iaitu dibalut terlebih dahulu dengan daun pisang dan kemudian dibakar di atas kuali leper dengan menggunakan marjerin sudah cukup menaikkan selera.  Ketika dibakar aromanya..... hai tak payah cakap le....Tekstur ikannya yang manis dan air asamnya yang memang power dan sedap sehingga menjilat jari  adalah salah satu tarikannya yang tersendiri. Kerap kali pelanggan terpaksa menunggu giliran untuk makan di situ kerana tempat duduk senantiasa penuh.  Kak Noor yang sejak dulu memang tak berapa suka makan ikan bakar ini pun akhirnya `tersujud' di kedai tersebut.  Kalau setiap kali teringin nak makan ikan bakar, mesti ajak hubby ke sana.


Hari ini Kak Noor nak cuba sedia ikan bakar.  Kak Noor guna ikan kembung besar yang diberi di pasar raya Jaya Jusco.  Segar ikannya.  Bagi memudahkan penyediaannya, Kak Noor beli perencah ikan bakar  ADABI.  Pencicahnya pula ialah air asam.  Air asam ini memang special sangat.  Rasanya lebih kurang sama dengan air asam yang disediakan di gerai ikan bakar pasar Datuk Keramat (Anak-anak Kak Noor lah yang komen; sehingga dihirup air asam tu!).  Memandangkan air asam ini adalah olahan Kak Noor sendiri maka Kak Noor namakannya Air Asam Bonda.

IKAN BAKAR - (Hidangan untuk 6 orang)

Bahan-bahannya:
6 ekor ikan kembung saiz besar
2 paket perencah ikan bakar ADABI (satu paket 70g)
Beberapa helai daun pisang yang telah dibersihkan

Penyediaannya:
1.  Cuci ikan sebersihnya, kemudian perap selama lebih kurang 30 minit dengan perencah ikan bakar ADABI.  Kalau perap lebih lama, lagi baik.
2.  Balut setiap ikan dengan daun pisang.
3.  Panaskan kuali pemanggang dengan sedikit margerin dan panggang ikan pada kedua-dua bahagian.
4.  Apabila ikan masak, hidangkan bersama air asam.





AIR ASAM BONDA

Bahan-bahan A:
2 biji bawang besar - dihiris nipis
2 biji tomato saiz sederhana - dipotong kiub
1 biji cili merah - dihiris
5 - 6 biji cili padi - dihiris (kalau nak pedas, lebihkan; dan kalau tak nak pedas, kurangkan)
1 sudu besar gula perang
1 sudu besar gula putih
Garam secukup rasa
1 sudu kecil serbuk pasti SEDAP Knorr - boleh didapati di pasar raya
1 sudu besar sos ikan
2 - 3 biji limau kasturi - dihiris nipis atau diambil jusnya sahaja.
Garam secukup rasa

Bahan-bahan B (disatukan dan dikisar):
3 sudu besar pati asam jawa ADABI
Belacan secukupnya
1 cawan air suam

Penyediaannya:
1.  Sediakan bekas.  Masukkan kesemua bahan A.
2.  Bahan-bahan B disatukan dan dikisar lumat.  Sekiranya pekat, tambahkan air suam secukupnya.
3.  Kemudian masukkan bahan B yang telah dikisar tadi di dalam bekas yang sama.  Ramas kesemua bahan sehingga sebati. Kuah pencicah hendaklah sederhana pekat, dan jangan cair. Kalau pekat sangat, boleh tambahkan air suam.
4.  Boleh disimpan di dalam bekas plastik (tupperware)  dan dimasukkan di dalam peti ais.  Bila hendak makan, baru dikeluarkan.

Kailan Goreng Ikan Masin dan Cendawan



(Hidangan untuk 4 –  6 orang)
Bahan-bahannya:
2 ikat sayur kalian – potong dan asingkan batang dan daun
1 ketul ikan tenggiri jeruk
1 biji bawang besar – dihiris
4 ulas bawang putih – diketuk
1 biji cili merah – dihiris serong
*4 biji cendawan segar `Shitake' – dipotong kecil (Kak Noor beli di pasar raya Jaya Jusco - sila lihat gambar)
2 sudu makan sos ikan
2 sudu makan sos tiram
1 sudu kecil gula
2 sudu besar minyak kelapa
(*direndam di dalam air yang dicampur dengan sedikit garam selama 15 minit. Kemudian dibilas bersih)

Penyediaannya:
1.  Panaskan minyak di dalam kuali.  Goreng ikan tenggiri jeruk sehingga agak garing.
2.  Masukkan bawang besar, bawang putih, dan cili merah di dalam kuali dan kacau sehingga layu.
3.  Kemudian masukkan cendawan, sos ikan dan sos tiram.  Gaul seketika.
4.  Masukkan sedikit air untuk kuahnya, kemudian diikuti dengan batang kailan dan sayur.
5.  Kacau sekejap, dan bolehlah dihidangkan.

Inilah cendawan segar Shitake (Fresh Shitake Mushroom) 

Marhaban Ya Ramadhan 2012

"Marhaban Ya Ramadhan"
Selamat Menunaikan Ibadah Puasa
Semoga hidup kita selalu diberkati 
di bulan yang penuh mahrifa

Selamat Berpuasa Kak Noor ucapkan kepada semua pengunjung blog Sajian Dapur Bonda. Alhamdulillah kita masih dipanjangkan umur untuk menikmati Ramadhan tahun ini.  Semoga segala amalan ibadat kita di bulan yang mulia ini dan bulan-bulan yang seterusnya diterima oleh Allah S.W.T. dan dosa-dosa diampunkan.  Semoga kita senantiasa dirahmati dan  diberi hidayah olehNYA.   Insya Allah.

Di bulan Ramadhan yang mulia ini Kak Noor ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingkatkan kepada rakan-rakan semua dan diri Kak Noor sendiri supaya tidak membazir bila tiba waktu berbuka.Sepatutnya pada bulan Ramadhan inilah kita boleh berjimat cermat kerana kita perlu mengeluarkan belanja untuk makan pagi, makan tengah hari, dan makan petang.  Kita  cuma perlu berbelanja untuk makan malam sahaja; dalam erti kata yang lain untuk berbuka puasa sahaja.  Tetapi apa yang berlaku adalah di sebaliknya di mana kita berbelanja lebih daripada hari-hari biasa.  Cuba lihat di sekeliling kita, terutamanya di bazar Ramadhan pada waktu petang, semasa orang pulang bekerja.  Setiap orang akan singgah di bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka puasa seperti lauk pauk dan kuih muih.  Tak kira le... kalau lauk dan kuih tu mahal sekalipun,  tetap dibeli juga.  Bagi para peniaga pula, bulan Ramadhan adalah bulan rezeki bagi mereka. Di bulan inilah  mereka dapat mencari duit lebih.  Mereka tak  perlu risau, jualan garenti habis. Ini kerana ramai orang yang sekarang yang mengejar masa terutamanya bagi mereka yang berkerja, dan mereka ini lebih cenderung untuk membeli makanan di bazar Ramadhan untuk berbuka.

Insya Allah untuk tahun ini Kak Noor akan cuba sedaya upaya untuk tidak membeli terlampau banyak makanan di bazar Ramadhan.  Kalau dulu penuh tangan ini menjinjing beg plastik, tetapi tahun ini Kak Noor  bertekad untuk memasak lauk pauk sendiri.   Lagipun tahun ini pihak pengurusan jabatan Kak Noor bekerja telah memutuskan waktu pulang di bulan Ramadhan ialah jam 4.30 petang dibandingkan tahun lalu 5.00 petang. Alhamdulillah... dapatlah Kak Noor pulang awal ke rumah untuk menyediakan juadah berbuka puasa buat suami dan anak-anak.  Tapi untuk juadah kuih muih tu..... Kak Noor masih membeli di bazar Ramadhan.  Kalau buat sendiri, boleh makan satu jenis sahaja.  Tetapi kalau beli, boleh pilih dua tiga jenis.

Dan di bulan Ramadhan yang mulia ini juga Kak Noor akan cuba berusaha untuk memuatkan sebanyak resepi yang boleh, terutamanya dari segi masakan lauk-pauk yang Kak Noor sediakan pada setiap hari  di sepanjang bulan Ramadhan ini.

Wassalam.

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang