Langkau ke kandungan utama

Karipap Rangup

Sejak pagi tadi Kak Noor telah rancang nak buat karipap untuk sajian petang. Telah agak lama Kak Noor nak buat karipap tetapi masa tidak mengizinkan.  Tahu ajelah bila nak buat karipap memerlukan masa untuk memasak inti dan kemudian menyediakan pastrinya.
Bila bercakap mengenai karipap, Kak Noor teringat semasa zaman persekolahan dahulu.  Bonda dan ayahanda Kak Noor memang membuat karipap untuk jualan.  Dengan duit jualan karipap itulah dijadikan wang saku perbelanjaan Kak Noor semasa persekolahan dan semasa menuntut di IPTA.  Besar sungguh pengorbanan ibu dan bapa yang bersengkang mata dan bangun pagi-pagi lagi untuk menyediakan karipap untuk jualan.  Masa itu kita anak-anak masih tidur lena dibuai mimpi.  Ibubapa merasa kasihan untuk membangunkan kita untuk membantunya.  Apa yang penting, mereka mahu kita belajar bersungguh-sungguh dan berjaya dalam pelajaran.

Pengalaman membuat karipap ini Kak Noor timba daripada ibubapa Kak Noor. Tugas Kak Noor ialah memotong ubi dan mengklim karipap.  Dapatlah upah RM2.00 sehari.  Syukur Alhamdulillah.
So bagi N3 kali ini Kak Noor ingin berkongsi resepi inti karipap yang pernah dimasak oleh bonda Kak Noor.  Bagi pastrinya pula, Kak Noor kongsi daripada blog Bukan Sekadar Masakan kerana tertarik dengan tepung yang digunakan untuk membuat pastri karipap.  Kebiasaannya kita menggunakan tepung gandum sahaja, tetapi resepi ini mengabungkan tepung gandum, tepung beras, dan tepung jagung. Bila dah buat, hasilnya memang berbaloi.  Kulitnya rasa rangup dan gebu. Enaq sangat dimakan.
Inti yang sedang dimasak di dalam kuali
Inti yang telah dimasak
BAHAN-BAHAN UNTUK INTI:
1 kg. ubi keledek merah - dipotong kiub kecil
4 biji ubi kentang - dipotong kiub kecil
100 gram daging dicincang
Garam, dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan A : Diblend untuk dijadikan pes
4 sudu besar rempah daging
2 sudu besar udang kering
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu besar serbuk lada hitam
Air secukupnya

Bahan B: Ditumis
1 labu bawang besar - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
2 tangkai daun kari
1 sudu besar jintan manis

Cara menyediakan inti:
  1. Ubi keledek dan ubi kentang dikupas kulitnya dan dipotong kecil bentuk kiub.  Ketepikan.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali.  Tumis bahan-bahan B sehingga terbit bau dan kekuningan.
  3. Kemudian masukkan bahan A. Masak sehingga rempah terbit minyak (pecah minyak).
  4. Masukkan air secukupnya.  Air hendaklah cukup untuk mengempukkan ubi.  Kacau rata.
  5. Perasakan dengan garam dan gula.  Kalau suka boleh tambahkan ajinomoto.
  6. Masukkan ubi keledek dan ibu kentang yang telah dipotong tadi dan kacau rata.  Masak sehingga ubi empuk. Sekiranya air kering dan ubi masih belum empuk, tambahkan air dari semasa ke semasa dan masak sehingga ubi empuk.
  7. Setelah masak dan inti agak lembap, bolehlah dimasukkan daun sup dan daun bawang.  Kacau seketika, kemudian tutup api.
BAHAN-BAHAN UNTUK PASTRI KARIPAP:
500 gram tepung gandum
50 gram tepung beras
50 gram tepung ubi
1 sudu besar gula
1 sudu besar garam
2 1/2 sudu besar majerin*
1/4 cawan minyak*
(* dicampur kedua-duanya dan dipanaskan di atas api)
Air sejuk daripada peti ais
Doh  yang telah dibahagikan kepada bahagian kecil membentuk bebola
 Cara-cara menyediakan pastri karipap:
  1. Campurkan kesemua tepung, garam, dan gula.  Gaul rata.
  2. Tuangkan minyak panas dan gaul rata.
  3. Tuangkan air sedikit-sedikit sehingga membentuk doh lembut. 
  4. Sapukan sedikit marjerin di atas doh dan tutup.  Ketepikan selama lebih kurang 30 minit.
  5. Selepas 30 minit, potong doh dan bahagikan kepada bahagian kecil membentuk bebola.  Buat sehingga habis dan ketepikan selama 10 - 20 minit lagi.  Biarkan doh senantiasa dalam keadaan tertutup bagi mengelakkan pastri mengeras cepat. 
  6. Ambil sebiji doh, letakkan di atas papan pencanai dan canaikan dengan kayu pencanai. Bagi mengelakkan doh daripada melekat, taburkan di atas papan pencanai dengan sedikit tepung gandum.
  7. Isikan dengan inti, kemudian diklimkan. Buat sehingga habis.
  8. Goreng dengan minyak dalam sehingga garing. Toskan dan kemudian dihidangkan.

Ulasan

Amy berkata…
Kak Noor, saya baru buat karipap ni sekejap tadi, guna resepi pastri ni juga....cuma inti saya guna chef Azali Razali...hik..hik..hik macam janji pulak yek!
Tu le... semua orang teruja nak cuba resepi pastri ini. Selama ini x tahu pula boleh gabungkan ketiga-tiga tepung sekali. Tetapi nasib baik menjadi.
tari alisha bilqis berkata…
yg bener tepung ubi apa tepung jagung yak ??? mo nyobain nih...thanks ya
Pada mulanya Kak Noor pun confuse dengan tepung ubi ni. Kalau dulu tepung ubi ini juga dikenali dengan tepung kanji. Sekarang ini dikenali dengan nama komersialnya tepung jagung.
Unknown berkata…
salam.. tepung ubi dan tepung jagung tak sama... nama pun xsama.. :) jangan confused ye.. fungsi dy pn lain2.. nk tau lebih lanjut click link ni.. http://jintanmanis.com/jenisjenistepung
fazliana berkata…
saya suka karipap...tp nk buat..aduss.. tp kene try la.. thank for ur sharing
Tanpa Nama berkata…
TEPUNG UBI
Tepung kanji adalah teoung ubi kayu (lebih meliatkan adunan) namun bagi sesetengah tempat, biasa juga menggantikannya dengan tepung sagu (sago flour).

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.