http://www.sajiandapurbonda.blogspot.com

18 Februari 2012

Ikan Siakap Paprik

Kebiasaannya kita pernah memasak dan menikmati paprik sotong, paprik udang, paprik daging, paprik ayam, dan paprik campur.  Kita jarang memasak ikan paprik.  Kali ini Kak Noor cuba memasak ikan paprik pula.  Kak Noor guna ikan siakap untuk resepi ini.  Ikan siakap selalunya orang masak siakap tiga rasa (amat popular) dan siakap stim.  Apa kata kita guna ikan siakap untuk masak paprik pula.  Resepi ini Kak Noor jumpa dalam koleksi resepi semasa membelek-belek resepi lama semalam.


Macam mana rasa?  Memang sedap... apa tah lagi kalau makan dengan nasi panas-panas.


Bahan-Bahan:
Seekor ikan siakap digaramkunyitkan
Minyak untuk menggoreng ikan
2 batang serai dititik
3 sudu besar sos tiram 
Bahan perasa/garam/gula
Beberapa helai daun limau purut
1 biji bawang besar - dihiris bulat
1 batang lobak merah - dihiris memanjang
1/2 biji cili benggala - dihiris memanjang
1 biji limau nipis



Bahan-bahan dikisar:
5 biji cili merah 
4 - 5 biji cili padi 
1 inci halia
1 biji bawang besar 
4 ulas bawang putih 
Sedikit air


Cara:
  1. Ikan dilumur dengan garam dan kunyit, goreng sehingga warna kekuningan. Ketepikan.
  2. Gunakan sedikit minyak gorengan ikan tadi untuk menumis bahan kisar beserta dengan serai yang dititik. Tumis hingga naik bau.
  3. Kemudian masukkan sos tiram, garam, gula,  sedikit air, dan bahan perasa.  Kacau rata dan masak sehingga kuah mendidih.
  4. Selepas itu masukkan air limau nipis, bawang besar,  yang dihiris bulat, cili benggala, lobak merah, dan daun limau purut. Masak selama 5 ke 10 minit.
  5. Kemudian tuang kuah di atas ikan siakap yang digoreng tadi.
  6. Hidangkan bersama nasi panas.
Antara bahan-bahan yang digunakan untuk masakan ini.

6 ulasan:

Rahel berkata...

Sedapnya kalau makan ikan siakap paprik ni,mau bertambah-tambah je nasi..hehe.

Cekgu Maz berkata...

nampak pon da tau sedap ikan tu...rajinnya..kita tengahari makan nasik goreng je sbb xde org dirumah...boleh buat la nanti ikan paprik nie...menggoda iman hehe

Qasey Honey berkata...

asslm kak...
xpenah lg makan siakap paprik ni...
nmpk sedap la...bleh nti sya nk cuba plak...
tq kak resepi...

Kak Noor berkata...

Anak-anak Kak Noor ratah aje... nasib baik x ramai orang kat rumah. Kalau tidak seekor x cukup ni...

Kak Noor berkata...

Cekgu Maz, Kak Noor pun ada moodnya. Ni tengah mood rajin le...

Kak Noor berkata...

Kak Noor pun x pernah masak siakap paprik ini. First time cuba. Sedap pula...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...