Langkau ke kandungan utama

Ikan Talapia Masak Stim (Ala Thai)

Semalam anak lelaki Kak Noor yang berumur 13 tahun tu bawa balik ikan talapia yang dipancingnya di sungai berdekatan rumah.  Inilah antara aktivitinya saban hari bersama kawan-kawan dalam musim cuti sekolah selain `mengemaskinikan' basikalnya . Rasanya habis ikan talapia di sungai tu kerana setiap hari ada sahaja hasil tangkapannya.  Kebiasaannya Kak Noor tak kasi dia bawa balik rumah sebab Kak Noor tidak menggemari ikan talapia ini (tapi anak-anak Kak Noor suke...).  Kalau dah banyak sangat, Kak Noor suruh dia beri sahaja kepada emak kawan-kawannya.  Apa lagi kalau fikir bab untuk menyiang ikan talapia ini, memang tak ambil port le... Yang jadi mangsanya hubby Kak Noor.  Dialah tukang menyiang ikan ini.

Ikan talapia ini kebiasaannya orang  goreng begitu sahaja, masak sambal, tiga rasa atau sweet sour.  Tetapi kali ini Kak Noor nak cuba masak stim pulak.  Kak Noor terjumpa resepi ini semasa menggodek laman web untuk mencari resepi yang berkaitan dengan ikan talapia.  Tetapi resepi yang dimuatkan di sini telah Kak Noor olahkan mengikut citarasa Kak Noor sendiri.  Banyak juga Kak Noor masak sebab nak jamu kawan-kawan anak Kak Noor makan sama. Kalau masak untuk keluarga, 3 - 4 ekor telah memadai.

Selamat mencuba....



Bahan-bahannya:
1 kg. ikan talapia
1 kuntum bunga kantan - dihiris halus
1 biji bawang besar - dipotong bulat
3 batang daun sup - dihiris
3 - 4 helai daun limau purut
2 biji lemon - 1 biji diperah jusnya dan 1 biji lagi dihiris bulat
1 biji limau nipis - diperah jusnya
Asam boi putih 5 biji
2 batang serai -  dihiris
Halia muda - dihiris
Sedikit garam
Sedikit bawang goreng untuk ditabur atas ikan setelah masak

Bahan-bahan untuk perapan ikan:
2 sudu besar pes tom yam
2 sudu besar sos nanas
3 - 5 ulas bawang putih yang dikisar
1 sudu besar kicap masin
Sedikit garam
(Lumurkan ikan dengan bahan-bahan di atas dan perap sekurang-kurangnya 30 minit)

Penyediaannya:
  • Letakkan ikan yang telah diperap di dalam bekas periuk kukus.
  • Taburkan hirisan bunga kantan, serai, daun sup, bawang besar, halia muda dan asam boi serta daun limau purut di atas ikan.
  • Perah jus lemon dan jus limau kasturi ke atas ikan.
  • Kukus sehingga masak, anggaran 20 minit.
  • Sedia untuk dihidangkan dan dimakan dengan nasi panas.

Petua/Tips:
Bagi menghilangkan hanyir ikan talapia, setelah ikan dibersihkan, perapkan dengan limau nipis, limau kasturi, dan garam lebih kurang 20 minit.  Selepas itu dibersihkan.
Kemudian direndamkan ikan di dalam air beras sekurang-kurangnya 15 minit.  Lebih masa pun tak mengapa (Air beras hasil basuhan yang pertama; yang masih berwarna putih susu).
Dibersihkan.  Kalau hendak digoreng, lumurkan dengan serbuk kunyit dan garam.

Ulasan

Miss Lexus berkata…
akak. ikan talapia kalo masak stim bau hanyir tak?

lexus-rie.blogspot.com
So far anak akak kata ok dan tak hanyir. Yang paling penting, ialah cara kita basuh ikan talapia ni kerana ia ikan sungai dan buka ikan laut. Hanyirnya lebih jika dibandingkan dengan ikan laut. So selepas disiang dan dibuang darahnya dan dibersihkan, perapkan dengan garam, limau kasturi/limau nipis dan cuka selama lebih kurang 5 hingga 10 minit. Kemudian dibersihkan. Kalau ikut pertua orang tua-tua selepas itu rendam dengan air beras lebih kurang 5 hingga 10 minit lagi(air basuhan beras yang pertama). Insya Allah tidak hanyir.
myself199 berkata…
sos nanas tu mcm mane? kena buat sendiri ke?

Catatan popular daripada blog ini

AYAM MASAK ASAM KAMPUNG (STAIL NENDA)

Assalammualaikum. Kak Noor bersiaran lagi pagi ini. Hari ini Kak Noor cuti; cuti ganti Tahun Baharu Cina hari itu. Valid hanya sebulan sahaja, so dah hampir nak expire, ambil ajelah sambil santai-santai di rumah.  Resepi ini terlebih dahulu telah Kak Noor poskan dalam FB Kak Noor. Dah agak lama juga tak masak resepi ini. Dalam blog pun tak pernah dikongsikan resepi ini. Resepi ini agak mudah dan ringkas sahaja, dan cepat penyediaannya. Kadang-kadang bila tak ada selera, perlulah fikirkan sesuatu menu yang boleh membuka selera walaupun lauk itu kita nampak macam biasa sangat. Masakan itu perlulah ada rasa sedikit masam dan manis. Masa itulah terfikir untuk menyediakan ayam masak asam stail kampung ini. Biasanya Kak Noor menggunakan ikan, tapi ada juga masanya Kak Noor tukarkan kepada ayam. Memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Lagipun dalam situasi Kak Noor yang tidak berapa sihat disebabkan slip disk, perlulah

LAKSA PENANG

Antara menu hidangan yang disajikan untuk para tetamu sempena majlis ulang tahun hari lahir anak bongsu Kak Noor yang ke-8 tahun ialah Laksa Penang. Laksa Penang memang menjadi kegemaran keluarga Kak Noor. Puas hati masak sendiri daripada beli kat kedai kerana ia menepati citarasa sebenar Laksa Penang. Di sini Kak Noor nak kongsi menu Laksa Penang untuk lebih kurang 30 - 40 orang makan. Bahan-bahannya: 3 kg ikan mata besar (boleh guna ikan kembong dan ikan sardin) 1 ekor ikan tongkol sederhana besar (Direbus bersama beberapa keping asam gelugor) 4 bungkus laksa kering 7 - 10 keping asam gelugur 2 kuntum bunga kantan dibelah dua, batang diketuk 4 sudu besar pes udang 2 cekak daun kesum / cenohom 4 cm keratan lengkuas (diketuk) 6 batang serai (diketuk) Garam, gula pasir dan serbuk perisa mengikut rasa. Bahan-bahan untuk dibuat pes (dikisar halus): Anggaran RM3.00 cili kering dibuang biji (boleh tambah ikut kepedasan). Perlu direbus. 3 ulas bawang putih. 4 biji bawa

Kari Ikan Pari

Bahan-bahannya:  500 gm ikan pari – dipotong kepada beberapa keping 10 batang bendi 1 biji terung panjang – dipotong serong 1 biji tomato – dibelah empat 2 biji cili hijau 4 – 5 tangkai cili kering – dibasuh dan dipotong kecil 1 sudu besar pati asam jawa 1 cawan pati santan + 2 cawan air Garam secukup rasa Minyak secukupnya untuk menumis Bahan mesin (A): 4 sudu besar rempah kari 1 sudu kecil jintan manis 1 sudu kecil jintan putih 1 sudu kecil serbuk cili 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih Air secukupnya (Bahan-bahan di atas disatukan di dalam blender dan dimesin dengan air hingga halus) Bahan tumis (B): 1 biji bawang besar 3 ulas bawang putih 1 sudu besar halba campur 2 tangkai daun kari Cara-cara memasak: · Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan (B) sehingga terbit bau dan bawang kekuningan. · Kemudian masukkan bahan mesin (A) dan kacau. Tutup periuk dan masak sehingga rempah terbit minyak.