Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

17 November 2011

Twister Bonda (Ala KFC)

Siapa pernah makan twister KFC? Sedapkan.... Kak Noor pernah juga makan. Bila tak ada selera nak makan nasi masa lunch kat pejabat, benda inilah yang dicari. Sedap dan memang amat mengenyangkan. Boleh kongsi dengan member kalau tak habis. Kau separuh, aku separuh.

Dari sini timbul idea Kak Noor untuk menghasilkan resepi ala-ala twister ni. Mungkin tak sesedap twister KFC; sebab kita sedia maklum setiap produk tu ada rahsia resepinya yang tersendiri. Tapi resepi yang Kak Noor hasilkan ini sedaplah jugak. Kak Noor sendiri tak tahu nak beri nama apa untuk resepi ini.

Memandangkan resepi ini adalah idea Kak Noor, maka Kak Noor namakannya Twister Bonda. Kalau tak nak guna roti paratha, kita boleh guna roti pita (belah dua). Bila roti pita telah dibelah dua, akan terdapat poket. So... letaklah inti di dalamnya. Tapi kalau dah guna roti pita, tak bolehlah dinamakan Twister Bonda lagi. Any idea?







Bahan-bahannya:
Roti paratha (boleh beli di pasar raya)
Sos cili / sos lada hitam
Daun salad
Timun
1 biji tomato dipotong bulat
Minyak untuk menggoreng

Bahan-bahan untuk inti:
10 - 15 ketul nuget ayam digoreng
5 batang sosej ayam digoreng
5 batang filamen crab digoreng
1 biji bawang besar dicincang halus
1 biji cili merah atau beberapa biji cili padi (dihiris)
Tuna Mayonis Cap Ayam 1 tin
1 sudu besar serbuk lada hitam kasar
Mayonis secukupnya


Penyediaan membuat inti:
1. Panaskan kuali dan masukkan minyak. Goreng nuget ayam, filamen crab, dan sosej hingga masak. Toskan minyak dan ketepikan.
2. Bila bahan gorengan telah sejuk, potong dalam saiz yang kecil.
3. Sediakan satu bekas. Masukkan bahan-bahan gorengan yang telah dipotong kecil ke dalam bekas. Masukkan sekali bawang besar, cili merah / cili padi (ikut citarasa), tuna, serbuk lada hitam kasar, dan mayonis.
4. Gaul rata kesemua bahan sehingga sebati.

Pastri balutan menggunakan roti paratha

Penyediaan Pastri Balutan:
1. Panaskan kuali leper (tidak perlu minyak). Gunakan api yang perlahan.
2. Letakkan roti paratha di atas kuali leper.
3. Pastikan roti paratha tidak dipanaskan terlalu lama, hanya lebih kurang 2 - 3 minit sahaja, kemudian angkat. Kebiasaannya roti paratha yang kita beli kat pasar raya telah dimasak 1/4 masak. Jangan sampai roti menjadi terlampau garing kerana ia akan pecah dan tidak dapat membalut inti.



Cara-cara Membalut:
Ambil sekeping roti paratha yang telah dipanaskan. Letakkan daun salad 1 atau 2 helai, tomato dan inti. Tuangkan sedikit sos cili atau sos lada hitam atau kedua-duanya sekali. Taburkan bawang goreng dan sedia digulung.

Cara Hidangan:
Boleh dimakan terus seperti twister KFC atau boleh dipotong mengikut citarasa.






Cubalah, pasti anak-anak suka.
Catat Ulasan

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang